|
Càstor, domador de cavalls, procedent de Noheda |
Què és el que fa sentir bé a un museu? Com podem definir un museu «ideal»? Dona sentit al museu exclusivament el valor que se li atorga a les peces exposades?
Haig de dir que hi ha una optativa al grau d'Història que curse que versa sobre la museologia i els espais expositius. A més de tenir mala fama per com s'hi exerceix la docència, fins ara no m'havia cridat gaire l'atenció. Ara bé, al final de la meua visita a la Col·lecció Roberto Polo de Conca vaig trobar exposat el llibre Manual de museografía. Cómo proyectar museos del siglo XXI sin renunciar a la emoción que nos transmiten los del XIX, mediante una reinvención de aquellos espacios que nacieron como templos de las musas. I vaig caure en el compte que, en el meu deambular pels museus de Conca, m'havia topat amb sensacions ben diferents als diferents espais...
La sensació més desagradable me la vaig emportar a la Fundació Antonio Pérez: em va semblar un magatzem d'obres amb un recorregut laberíntic, sense cap mena de relat. En teoria havies de seguir les fletxes, però anaves apareixent una vegada i una altra a un mateix punt: no existia cap plànol ni cap mena d'explicació a l'inici de cada sala que pogués orientar-te sobre allò exposat. Malgrat tot, vaig topar amb l'obra de Calo Carratalà, que he anomenat al post anterior, o la d'Alfredo Castañeda, que em va agradar força. Ací i allà algunes obres en cridaren l'atenció, però la sensació predominant era la de desorientació, excés d'estímuls i caos.
En contrast, en el Museu d'Art Abstracte, situat a les Cases Penjades, l'experiència havia superat les expectatives: no només el recorregut era clar, sinó que la quantitat d'obres era assumible i, a més a més, podies anar construint-hi un relat. Però més enllà d'això, l'espai i les obres s'havien fusionat de forma sublim, de manera que l'art abstracte i els elements medievals i renaixentistes de l'edifici s'havien integrat formant una amalgama interessantíssima. Malgrat aquesta amalgama, l'espai expositiu resta sense cap tipus de distorsió: ni estucats a les parets, ni extintors a la vista, ni elements propis d'usos anteriors, etc.
La visita a la Col·lecció Roberto Polo em va transmetre una sensació similar a la del Museu d'Art Abstracte. En canvi, el Museu de Conca em va entusiasmar per algunes peces que vaig anar trobant-hi, si bé em va resultar una exposició amb una informació excessiva, un excés de peces i un relat descompensat: mentre els àmbits de la prehistòria i l'edat antiga ocupen vàries sales, només existeixen tres per a la resta de períodes històrics. Pel que fa al Museu Diocesà, aquest només cobra valor per algunes obres que s'exposen: dues obres de El Greco i una icona-reliquiari del s. XIV procedent de la Capadòcia que deixa esmaperdut; també l'antic calvari romànic de la catedral i un retaule gòtic procedent de Santa Cruz de Moya, obra d'un mestre valencià desconegut.
Així doncs, crec que cursaré l'assignatura. Ara bé, abans de fer-ho puc fer-me una idea de què demane a un museu que visite:
- Un espai expositiu interessant arquitectònicament que dialogue amb els objectes exposats.
- Mesura en la quantitat de peces exposades: no m'agrada haver de fer-ne jo la selecció!
- Un relat clar, interessant, assequible i concís.
- Absència d'elements distorsionadors.
- Un recorregut senyalitzat, amb les indicacions pertinents sense haver de recórrer a una audioguia.
Crec que això ho he trobat en pocs museus. A grans trets, puc recordar les sensacions positives al Museu de Teruel, al MUSAC o al Museu de l'Evolució Humana de Burgos.
Val a dir que hem de fer algunes excepcions. En primer lloc, els grans museus: evidentment, no estan pensats per ser visitats en un dia. És clar, que això depén d'una combinació entre l'interès que a hom li puguen suscitar i l'aguant físic i psíquic que es tinga. A mi, personalment, l'interès em fa vèncer el cansament, i no deixe de ser una esponja durant hores i hores! Malgrat tot, no fou capaç de visitar la col·lecció sencera del Louvre, però sí la del Prado, la National Gallery de Londres o els Uffici, entre d'altres.
En segon lloc, cal excloure d'aquests criteris les catedrals: crec que les podem considerar museus vius que expandeixen els seus tentacles de diferents maneres, tant sincrònica, cap als diferents espais de la ciutat que es relacionen amb els seus constructors, mecenes i procedència dels fons (activitats econòmiques, religiositat, etc.) com diacrònica, ja que els temples catedralicis són com una acumulació d'estrats «arqueològics» en què hom pot indagar i veure plasmades les diferents vicissituds històriques de la ciutat que les guarda: des dels moments d'esplendor, influències artístiques, personatges rellevants, inquietuds, pestes, malalties, persecucions religioses... Només cal saber llegir bé les pedres i els missatges continguts en els diferents tresors artístics. Són immensos, no es guarda cap mena de mesura: però no podia ser d'altra manera, ja que és un museu que sol tenir més de cinc segles com a mínim! Al capdavall, hi ha existit en tota catedral una selecció: en efecte, els objectes de culte en desús han anat essent traslladats al museu diocesà o bé s'han vist engolits pel temps i la desídia.
És per això que puc dir que el «museu» de Conca que més vaig gojar fou la pròpia catedral: per la seua fàbrica primitiva, que la posa en relació amb el primer gòtic francés de Saint-Denis i Normandia, com pels seus tresors artístics i els seus projectes de futur, ja que la façana, reconstruïda al finals del s. XIX i inspirada en la catedral de Reims, encara resta inconclusa.
CATEDRAL DE CONCA
|
Sant Julià, patró de la ciutat, presideix la façana |
|
Inacabada: manquen les dues torres que l'haurien de flanquejar |
|
Façana meridional |
|
Cor i orgues monumentals |
|
Es poden observar les voltes sexpartides |
|
Cúpula de la capella de la Verge del Sagrari |
|
Doble deambulatori, similar al de Toledo |
|
Volta de la sagristia major |
|
Volta mudèjar de l'aula capitular |
|
Capella del transparent |
|
El sostre mudèjar de la capella Fonda enamora! |
|
Volta renaixentista de la capella Muñoz |
|
Arc de Jamete, magnífica obra del renaixement peninsular |
|
Les vidrieres, abstractes i contemporànies, dialoguen amb l'art del passat |
|
Capella major |
|
Vista de la nau des del trifori |
|
Portada de la capella dels Apòstols |
|
Volta del creuer |
|
Cor |
|
Detall dels orgues |
|
Retaule de Sant Fabià i Sant Sebastià |
|
Nau lateral meridional |
|
Àngels músics a la capella del Sagrari |
|
Interior del capítol |
|
Transparent |
|
Retaule d'estil gòtic flamenc a la capella del Socors |
|
Yáñez de la Almedina decorà la capella dels Cavallers. El vull! |
|
Cariàtides i decoració escultòrica de la façana de la capella dels Muñoz |
|
Claustre, plujós |
|
Retaule de Sant Mateu i Sant Llorenç, obra de Martín Gómez el Viejo, deixeble de Yáñez de la Almedina |
|
Trifori: segueix el model normand, en què el trifori es fusiona amb el claristori |
|
Volta de la capella dels Apòstols |
MUSEU CATEDRALICI
|
Campana de la parròquia de Moya (1506): inscripcions en lletra gòtica. És la campana més antiga de la diòcesi. |
|
Mare de Déu romànica |
|
Obra de Martín Gómez el Vell, s. XVI, deixeble de Yáñez de la Almedina |
|
El museu també conté moltes obres de Joan de Borgonya, com aquest Somni de Sant Josep, procedent del convent de Carboneras de Guadazaón
|
|
Icona-reliquiari del s. XIV, estil bizantí, amb pedreria i relíquies d'una bona caterva de sants. |
|
Transfiguració de El Greco |
|
Retaule de Santa Cruz de Moya: gòtic velncià |
|
Calvari, segons es diu, donat per Leonor de Plantagenet |
MUSEO DE CUENCA
|
Moltó: peça ritual de l'edat del bronze (s. VI-VII aC) Procedent de Reíllo. |
|
Tresoret de Valèria (època hel·lenística i romana) |
|
Cap de silè, Segòbriga, s. I |
|
Restes monumentals del jaciment de Segòbriga |
|
Insignia imperial, s. I dC |
|
Aquest capitell d'estil califal ens parla de la riquesa que degué tenir l'alcàsser d'Al-qunqa |
MUSEO DE ARTE ABSTRACTO
|
Cancel·la gòtica: arreu de l'edifici hi ha vestigis dels seus usos anteriors perfectament integrades a l'espai expositiu. |
|
Encuentro II, G. Rueda |
|
Mundo interior, F. Torner |
|
Mural d'estil gòtic lineal |
|
Sostre mudèjar i elements heràldics de l'antiga capella |
FUNDACIÓN ANTONIO PÉREZ
|
Parallamps, N. Longobardi |
|
Caminante, Rubén Fuentes (sóc jo?) |
|
Obres d'Alfredo Castañeda: interessantíssim! |
|
Escultura màgica Nkonde de l'ètnia iombe (Congo) |
|
Calo Carratalà |
|
Exposició dedicada al pintor valencià |
COLECCIÓN ROBERTO POLO
|
Església de la Santa Creu (s. XVI), seu de la col·lecció a Conca |
|
Delacroix |
|
Sant Francesc, de Granié |
|
Degàs |
|
Viatge a París dels antics déus, de Rops |
|
Crist portant la creu (Joostens) |
|
S/t, de Wauer |
|
Retrat de Jane Burden Morris, de Rosetti |
|
Obres inquietants de Faucon |
|
Picasso |
|
Home caient, de Tova |
|
Més quadre taronja, de Beckmann |
|
S/t, Stoeltie |
|
Part del díptic Cercle, de Moszowski |
|
El museu ideal |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada