L'herba és mortal. Els hòmens són mortals. Els hòmens són herba.(Bateson)
6 de setembre del 2013
Despropòsits
SENYALS
Si heu fet mai senderisme
estareu d’acord amb mi que senderes i camins de muntanya solen estar ben
senyalitzats. Tot i això, el relleu del paratge que es trepitja pot desorientar
una mica algunes voltes, o bé la vegetació o l’oratge poden haver esborrat les
marques que indiquen el camí a seguir. En aquestes situacions seria fàcil
perdre’s si no fóra per aquells qui han passat abans i que s’han dedicar a fer
muntonets de pedres per fer visible el camí. Sempre ens les trobarem quan el
camí és dubtós, i gairebé sempre, en arribar a elles, es veuen les marques guia
que no trobàvem.
La pujada cap a l'estany
Negre des de l'embassament de Cavallers transcorre per un paratge pedregós on
les marques de senyalització, sobretot durant la pujada, de vegades queden
ocultes per les roques. Aquestes muntanyetes de pedres m'han ajudat molt en la
aquesta excursió, la primera que feia durant la meua darrera escapada d'estiu
cap a l'alta muntanya. És per això que crec que seria bo contribuir una miqueta
a evitar que els qui vindran després es perden: no estaria de sobres contribuir amb una
pedreta per fer més visible el munt que ens ha servit d'ajuda en un moment de
dubte.
Embassament de Cavallers des de la capçalera
Agulles de Travessani des de l'estany Negre
Estany Negre: deu el seu nom al color de les aigües, fosques a causa de la seua profunditat (uns 40 metres)
Cascada de Riumalo
Presa de Cavallers
Vall de Boí des de la presa de Cavallers
Refugi, pedres, guies,
senyals... Davant de les pautes que les convencions que marquen allò que se
suposa que hem de fer (sobre la parella, la feina, la propietat, el consum, la
vestimenta, les opcions polítiques...), m’he preguntat quines són les
muntanyetes de pedres que m'estan ajudant a mi a anar fent via, i quines
pedretes estic deixant amuntegades per ajudar els qui em vénen al darrere.
Perquè si una cosa tinc clara és que totes aquestes pautes “acceptades” no ens
menen pel camí correcte. Les proves són a l'abast de qualsevol ment lúcida:
consumisme, depressions, malalties, guerres, matances, destrucció del medi,
corrupció política, perversitat en el llenguatge, cinisme, mentida... Vivim en
un món del qual solem dir que no ens agrada, però que massa sovint donem per bo
per no haver de posar-nos en la tasca de canviar-lo. Tant costa imaginar nous
camins?
CAMINS
L'alta muntanya sempre
resulta inquietant: al mateix temps que el paratge impressiona i captiva més i
més, creix un sentiment d'incertesa i de desemparament, i més quan vas sol i el
cel amenaça amb una tronada o en cobrir les valls de boira. La natura en
aquestes altituds pot guardar moltes sorpreses per a les quals cal estar sempre
preparat, sobretot per aquests canvis bruscos d’oratge: és fàcil que en pocs
minuts un sol que bada les pedres done pas a una forta tempesta... Per sort,
els paratges estan esguitats de refugis de muntanya i, normalment, mai s'està
sol del tot en la travessia: sempre trobes algú que fa la mateixa ruta, tot
i que a un ritme diferent. Supose que igual que passa amb la vida, no?
Durant aquesta darrera
escapada d'estiu he descobert com és d'espectacular el parc d'Aigüestortes.
Dins del parc he fet dues caminades: una, com he esmentat abans, per pujar a
l'estany Negre des de l'embassament de Cavallers travessant el Pletiu de
Riumalo i ascendint pels Llastres de la Morta; i una altra per la vall del riu
Sant Nicolau fins al paratge on es troba l'arbre monumental del pi de
Peixeranni... D'aquesta darrera marxa podria dir-se que vaig estar nou hores
caminant per tal de veure un arbre, però la veritat és que són tantes les
sorpreses que va oferint la vall que el temps et passa en un bufit! En efecte,
de camí cap al pi centenari es troben l'estany de Llebreta, l'espectacular
cascada del Sant Esperit, els aiguamolls del planell d'Aigüestortes i l'estany
Llong... Tot això a una vall rodejada de muntanyes imponents. Poc més enllà de
l'estany Llong hi ha el pas cap a l'altre costat del parc, on hi ha els
Encantats i l'estany de Sant Maurici. Queden pendents per a una altra ocasió.
Des de la ruta de la Llúdria
Un dels salts de la cascada del Sant Esperit
Al planell del Sant Esperit
Les Aigüestortes: uns aiguamolls a l'alta muntanya.
Estany Llong
Pi de Peixeranni
Bony de les Corticelles des del paratge del pi de Peixeranni
Vaques a l'estany Llong: bobes elles...
Refugi de l'estany Llong: hauran de pagar la quota a les elèctriques! (Fillsdeputa...)
Estany de Llebreta des de la cascada del Sant Esperit
Cascada del Sant Esperit
Ermita de Sant Nicolau: la gent de la vall encara s'hi aplega cada sis de desembre.
A Val d'Aran l'excursió
que tenia planejada cap a la Restanca i l'estany de Mar es va veure avortada:
la pista forestal que hi duu estava encara tallada pels desperfectes de les
riuades de juny. No obstant, la vall està farcida de paratges on anar. Jo vaig
triar els Uelhs deth Joeu i el Saut deth Pish perquè eren els més
accessibles, però no per això els menys espectaculars!
Als Uelhs deth Joeu, ço
és, els ullals del riu Joeu, l'aigua ix literalment disparada amb una gran
força de la muntanya. Aquesta aigua ha desaparegut entre les roques al
vessant mediterrani de l'Aneto uns quants quilòmetres més amunt però, contra
tot pronòstic, ix en aquest indret, on acaba desembocant a la Garona i fent
marxa cap a l'Atlàntic. A l'esquerra dels ullals hi ha un caminet que puja cap
a un planell als peus del massís de Maladeta: paga la pena pujar-hi i seguir
una ruta que et torna dur als Uelhs. El soroll estrepitós de l'aigua que ix de
la muntanya es converteix en un sobtat i aparent silenci... A poc a poc, els
ocells, els insectes i el vent el trenquen: era el contrast amb l'estrèpit de
l'aigua el que donava aquesta sensació de quietud aparent.
La boira tapa els cims més alts del massís.
El Saut deth Pish és un
espectacular salt d’aigua situat al capdamunt de la vall del riu Varradòs, al
pla d’Artiguetes. Quan vaig arribar-hi encara no havien posat les muntanyes:
la boira les tapava i feia un fred...! Des d’allà vaig seguir una ruta d’una
mitja hora que mena cap a un altre salt d’aigua, vora la Palanca de Mont, no
menys espectacular. Potser la solitud que t’envolta al paratge del Pla de Mont
li ofereix més encant a aquest segon salt.
LES FLORS DEL PIRINEU
Les fotos no acaben de
reflectir l’espectacularitat del paisatge d’aquests indrets: les muntanyes, els
cims emboirats, els boscos escampats pels vessants, els salts d’aigua, els rius,
els meandres dels aiguamolls del planell d’Aigüestortes... Però
l’espectacularitat de la natura no rau només en aquest macroespectacle, sinó que també ho fa en els éssers que hi ha per tot arreu, la majoria xicotets i minúsculs. Vaques, sargantanes pirinenques,
i si es té sort, segur que s’hi apareix algun voltor, cabirol o fins i tot alguna
àguila. Però no només aquests grans animals són els que donen màgia al paratge:
crec que la donen sobretot els insectes i les flors.
En altres posts ja he
penjat alguna que altra foto de les formes, textures i colors que oferixen les
flors del Pirineu. Deia Verdaguer al seu poema que aquestes són esblaimades:
tot el contrari! Oferixen un món de colors vius i llampants que tenen com a
objectiu cridar l’atenció dels insectes. La primavera i l’estiu pirinencs són
relativament curts, si els comparem amb els vora nou mesos d’hivern i de fred
que hi ha: les flors necessiten ser pol·linitzades ràpidament abans del fred
per assegurar-se la supervivència. És per això que lluen les seues millors
gales i els colors més vistosos.
Si ho pensem bé, tenen
una vida fugaç amb un sol objectiu: sobreviure. Però no pensant en elles, sinó
en la seua espècie. Les flors que he contemplat aviat moriran pel fred i per la
neu. I semblen saber-ho! Però del seu espectacle en naixeran moltes de noves la
pròxima primavera.
Quan nosaltres pensem en
la “vida” ho fem només pensant en nosaltres mateixos. Encertadament? Potser
hauríem d’ampliar una mica més la perspectiva i veure’ns com a part d’un tot
del qual depenem. Les flors del Pirineu, malgrat no tenir-ne consciència, ja
han après a fer-ho.
SÍMBOLS
Crec que un dels vessants
per on es poden abordar les religions és aquell en què les podem concebre com
una manera d’explicar, de “mastegar”, el que els cicles de la natura ens
expliquen sobre nosaltres mateixos. Tota religió naix en un context concret,
dins d’una relació amb la resta de persones i l’entorn que es donen en un
moment determinat que cal tenir en compte a l’hora d’interpretar-les i de
viure-les.
Un dels estils artístics
que més m’agrada (per si no ho havíeu notat) és el romànic. Per moltes raons.
No és un estil que destaque pels seus grans edificis o manifestacions
artístiques impactants (tot i que també les hi ha), sinó que, ben al contrari,
la majoria de manifestacions romàniques són xicotetes i tenen un caràcter
altament simbòlic que ens parla d’una determinada relació amb la divinitat, amb
la natura i amb la vida. Fixem-nos com dues pedres ens parlen del mateix que
ens parlaven les flors amb el seu cicle vital.
Crismó sobre la portada de l'església de Tredós
Aquest símbol que trobem
arreu de les esglésies araneses és un crismó: les inicials del nom de Crist en
grec. Estan rodejades per un cercle, símbol solar per excel·lència, i dintre
d’aquest hi ha la primera i la darrera lletra de l’alfabet grec: Crist
és per als cristians l’alfa i l’omega, el principi i la fi de tot allò creat.
Aquestes dues lletres il·lustren la concepció lineal que el món semita té del
temps: hi ha hagut un començament i hi haurà, en algun moment que desconeixem,
un final.
Crismó de la portada de l'església de Vilac
Aquest altre crismó, de
l’església de Vilac, a prop de Vielha, incorpora alguns canvis que poden
semblar uns simples errors, i pareix que estiga fet per un dislèxic. Veiem que
s’han invertit l’ordre de les lletres alfa i omega i, a més, s’hi ha afegit una
tercera lletra a les inicials de Crist. Però en el romànic no hi ha res que
siga perquè sí, sinó que tots els elements d’un símbol volen significar alguna
cosa. La llàstima és que no ens ha arribat aquells significats que els seus creadors
volien fer-nos entendre i, per tant, cal donar-li corda a la imaginació.
Segons contava la guia,
l’afegit de la essa es deu a una confusió amb la “ro” grega, que la gent
confonia amb una pe llatina, inicial de “pare”. Per tant, la gent solia
interpretar el crismó com un símbol trinitari, però al qual mancava una tercera
lletra referent a l’esperit. És per això que a la zona de Val d’Aran, a partir
del segle XII, es té costum d’afegir aquesta tercera lletra essa. Però, per què
a l’inrevés?
Jo interprete aquest
error aparent amb una crítica a l’Església com a institució. Se sol dir que
l’Esperit Sant bufa allà on vol... i si és que realment ho fa, quasi sempre ho ha fet portes enfora de la
institució eclesial que, sense èxit, pareix que es dedique a empresonar-lo.
Totes aquelles revolucions i millores en la nostra societat i en la nostra vida
han vingut de fora d’aquesta institució que s’autoproclama “portadora” de la “veritat”:
la Revolució Francesa, la democràcia, els drets humans, l’autodeterminació dels
pobles, la llibertat religiosa, la investigació mèdica... La essa està a
l’inrevés per una raó molt clara: l’Esperit mou l’acció humana, però bufa justament
allà on no se l’espera: sempre ho fa lluny d’aquells que diuen actuar en nom
d’ell.
Més interessant resulta
interpretar la inversió de l’odre de col·locació de l’alfa i de l’omega. Alfa
com a principi i l’omega com a final... però si ens adonem, tal com es pot
llegir a la natura constantment, no hi ha principi si no hi ha final. Primer hi
ha l’hivern i, després, l’estiu. Primer mor la flor, i després germina la llavor.
Abans de la resurrecció, s’ha de patir la mort! Dit de manera més planera, per començar
amb bon peu una cosa cal acabar allò que tenim entre mans. Aquest canvi d’ordre
enllaça la concepció lineal del temps que tenien els jueus amb la concepció
cíclica que en tenien els grecs i romans: si la natura, i per tant el cicle
vital dels éssers vius, és cíclica, no podem dir ben bé si va ser primer l’ou o
la gallina. A ambdós costats del crismó de Vilac hi observem dos símbols
solars: dues estrelles que giren dins d’un cercle, referència clara al cicle de
la vida i a la concepció cíclica del temps.
Quantes coses poden
arribar a dir-se amb els símbols, no creieu? Continue rumiant per què al crismó de Vilac, les inicials de Crist semblen estar formades per tres espases... S'hi heu fixat?
LA MORT EN EL PAISATGE
Com que es tracta d’un
parc nacional, els boscos del paratge d’Aigüestortes no són explotats, i per
tant, la fusta dels arbres morts roman al bosc fins que tèrmits, cucs, fongs i
microorganismes la descomponen. La mort està integrada en el paisatge, però aquest
fet li dóna més força i espectacularitat, a més de recordar-nos tot això sobre
el qual ara reflexione.
A l'estany Negre
Desolació que ha quedat després d'una allau.
Planell d'Aigüestortes
A l'estany Llong
Als Uelhs deth Joeu
Desolació al riu Varradòs, després de les riuades de juny. La natura pot arribar a tenir un gran poder destructor!
I si a la natura la mort
està ben present, esdevenint a més una font de vida, nosaltres l’hem esborrada
de la nostra quotidianitat. Ens espanta... i m’incloc! A Barruera, vaig demanar
una informació a la guia, que va trucar per telèfon per aconseguir-me-la. Em va
descriure com un “senyor” que preguntava pel contingut del museu de Pont de
Suert... Un senyor!? Aqueixa mateixa tarda, a l’embassament de Cavallers, una
parella d’uns quaranta anys s’adreçava a mi de vostè per demanar-me que els
fera una foto... De vosté?
I és que me n’adone que
ja he deixat de ser allò que diem “un jovenet”. M’haig d’amargar l’existència
aparentant ser-ho? Dietes, gimnàs, tractaments capil·lars, cremes per a la
pell, bla, bla, bla...
Crec que no té sentit.
Estic una mica més enllà d’on estava acostumat a estar. I això és tot.
Pont de Suert: carrer Major
Retaule de Sant Sebastià, al museu d'art religiós de Pont de Suert
El barroc ribagorçà té un toc tosc que recorda molt l'escultura romànica... Falta de tècnica o efecte buscat?
ROMÀNIC A LA VALL DE BOÍ
Taüll; al fons, l'Aüt
La Vall de Boí ha estat
des de fa molt de temps un dels llocs que tenia idealitzats i que havia de
visitar sí o sí. I ara que n’he tingut l’oportunitat puc dir que no n’he quedat
decebut: endinsar-se per la carretera que va de Castilló de Tor fins a Caldes
de Boí oferix un munt de sorpreses, i u es pot imaginar perfectament que torna
endarrere en el temps, quan la Vall era un indret pràcticament aïllat. És ben
cert que la declaració de les esglésies romàniques de la vall com a Patrimoni
de la Humanitat per la UNESCO i el fet de ser una porta d’entrada cap al parc
nacional d’Aigüestortes han convertit el paratge en un indret dedicat al
turisme, però es pot dir que tot el muntatge turístic és respectuós amb la
idiosincràsia de la vall i que no li ha tret l’encant.
Barruera des de l'ermita de Sant Quirc de Durro
Barruera
Durro
Durro, des de l'ermita de Sant Quirc
Restes de la foguera ritual que, per Sant Joan, va encendre les falles
Boí
Falles... preparades per l'any vinent?
Taüll
Llaurador a Barruera, des del campanar de l'església
Casalot abandonat a Cardet
Santuari de Caldes; els banys estan força bé, però m'agraden més els de Llo!
Barruera, Durro, Boí,
Cardet, Erill la Vall, Taüll, Cóll... cada llogaret amb la seua joia romànica
als afores del poble, totes elles d’un estil llombard característic i unitari,
però alhora amb uns trets i característiques pròpies que la fan única davant de les altres. El muntatge museogràfic que hi ha a les esglésies ens parla, a
través d’elles, del poblet on s’ubiquen, de la seua gent i de la seua història,
que és la nostra. La recuperació i posada en valor de tot aquest patrimoni va
paral·lel a la presa de consciència nacional catalana i de la reconstrucció del
passat comú. Paga molt la pena conèixer-ho.
La visita a la Vall de
Boí haurà de ser completada amb una tarda al MNAC: és allà on es guarden la
majoria de pintures i escultures que ornaven les diferents esglésies de la
vall, que han esdevingut un dels màxims exponents de l’art català a nivell
internacional. Ben cert és que les he vist un munt de vegades, però
contemplar-les ara havent conegut l’entorn on foren creades segur que és tota
una nova experiència.
Església de Durro, amb el campanar més alt de la Vall
Moltes esglésies conserven elements decoratius i litúrgics de diferents èpoques. Detall d'un altar a Durro
Pany de Durro: el drac, símbol del dimoni
Campanar de Santa Eulàlia d'Erill la Vall, el més esvelt de tots
Davallament d'Erill la Vall (còpia). L'original està repartit entre el Diocesà de Vic i el MNAC
Absis de Sant Climent de Taüll (detall)
Santa Maria de Taüll és l'única església romànica de la vall dintre del poble. Les altres estan situades sempre a l'entrada
A l'absis de Sant Climent s'ha conservat la capa profunda de les pintures originals, que són al MNAC
Majestat (Sant Climent de Taüll)
Restes de pintures romàniques originals a Sant Climent
Santa Maria de Taüll
Sant Joan de Boí: pica de l'oli i pintures (reproduccions)
El pecador
Martiri de Sant Esteve
Sanefa (portalada nord de Sant Joan)
Sant Joan de Boí: absidiola sud i campanar, refet en època moderna. Només conserva els dos primers nivells d'estil romànic
Cripta de Santa Maria de Cardet, única a la vall
Des de l'absis de Santa Maria de Cardet, una misteriosa cara vigila l'antiga entrada del poble pel camí d'ases
LA VALL DES DELS
CAMPANARS
Com he dit abans, la
museïtzació de les esglésies romàniques de la Vall de Boí està força bé. Els
temples estan perfectament restaurats, i en tots ells es pot accedir a les
torres campanars, cosa que permet observar la vall des d’un punt de vista
diferent: en realitat, van estar fets per guaitar-hi. No hem d’oblidar que a
banda del seu valor simbòlic (són la part de les construccions més a prop del
cel), els campanars tenien una funció comunicativa i de defensa. Des dels seus
finestrals es veien les torres dels pobles veïns, i les seues campanes eren
emissores de missatges variats.
Des del campanar de Durro
Durro: èxtasi de Santa Teresa?
Des del campanar d'Erill la Vall
Erill la Vall
Campanar de Sant Climent de Taüll
Des del campanar de Sant Joan de Boí
Per cert, les campanes es
conserven perfectament. La majoria foren foses al XVII i el XVIII.
VAL D’ARAN
A Val d’Aran m’ha sorprès
moltíssim. Allà s’hi respira una atmosfera diferent... I és que es tracta d’un
indret d’Occitània, cosa que es percep per la presència arreu de l’aranès, el
perfil dels seus pobles, el menjar... Què bonic! Tot un altre món.
Salardú des de Tredós
Monument a la Querimònia, a Salardú; al fons, campanar d'Unha. La seua forma de bulb és un dels elements i símbols celtes que té l'església d'Unha
Vielha des del campanar de Vilac
Vielha i Mijaran des de Vilac
Baish Aran des del mirador de Bausen
La Val d’Aran és l’únic
indret d’Occitània on la llengua occitana gaudix de l’status d’oficialitat. Allà m’hi he posat en el rol d’un madrileny
que arriba a Barcelona: llegia en aranès la informació dels llocs que visitava.
Puc dir que l’experiència és enriquidora: excepte algunes paraules, els
missatges s’entenen perfectament. Només cal una mica d’interès i de ganes. I és
que en la intercomprensió entre llengües romàniques intervé en un 75% (potser
més) l’actitud, més que no pas els coneixements.
Això sí, potser jo jugava
en avantatge respecte a un hipotètic madrileny que ve a Barcelona: tinc la sort
de dominar dues llengües romàniques i d’haver-ne estudiat una tercera. Diguen
el que diguen, quan més rics siguem culturalment, més portes se’ns obriran.
POBLES I HISTÒRIES
Vaig començar la meua
ruta per Val d’Aran a Vielha. Allà hi ha un museu que ens ajuda a entendre la
peculiaritat de la comarca i la seua història, i en l’església de Sant Miqueu
podem trobar el que seria el daviddemichelangelo de l’art romànic català: el
bust del Crist de Mijaran, únic fragment que queda del que degué ser una obra
cabdal del romànic que s’ha perdut pels diferents avatars històrics esdevinguts a la vall.
En aquests dos dies que hi he estat he tingut l’oportunitat de conèixer Unha,
Arties, Salardú, Tredós, Les, Vilac, Bossòst i Bausen.
Sens dubte és aquest darrer poble el que aconsellaria que no faltés en un recorregut per Val d’Aran. Junt a Canejan, vigila l’entrada a la vall des de França, penjat literalment de la muntanya i oferint al visitant una vista magnífica del Baix Aran. És un dels pobles menys afectat pel boom turístic, i els seus carrers encara parlen de com devia ser la vida a la comarca no fa tants anys...
Bausen va ser escenari d’una de les històries més romàntiques d’Aran. És la història de dos enamorats que, en decidir casar-se, no pogueren fer-ho en existir entre ells antics vincles familiars. Com que no tenien diners per obtenir la dispensa eclesiàstica (quin negoci!), van decidir finalment conviure al marge del matrimoni... cosa totalment escandalosa a principis de segle XX en un poblet pirinenc. En morir la dona, el retor del poble va prohibir que l’enterraren al cementeri parroquial per “estar vivint en pecat”. La gent del poble va construir un cementeri expressament per a ella. I no és una llegenda: quina fou la meua sorpresa en trobar-me’l! Des d’aquell lloc romàntic i encantador es contempla una vista més que excepcional.
Cementeri de Bausen
Mirador, al paratge on hi ha el cementeri de l'enamorada de Bausen
Un altre poble curiós,
tot i que amb un ambient més turístic, és Bossòst. Totes les seues entrades
estan presidides per unes capelletes que, suposadament, van salvar el poble
d’una epidèmia de còlera al segle XIX. Des de la de Sant Cerat es contempla una
vista molt bonica de la localitat. Com també són altament recomanables les
vistes des dels jardins del mirador de Vilac, des d’on es contempla Vielha i
tot el Mijaran.
Bossòst des de Sant Cerat
Finestra amb figures enigmàtiques, a Arties
Betrén
Carrer Major de Vilac
Teulades de pissarra a Vilac, des del campanar
El campanar de Vilac fou torre de l'homenatge d'una fortalesa defensiva.
Gausac, penjat de la muntanya, vigilant el pas cap a França
Campanar romànic de Les
Les: casalot antic.
ROMÀNIC ARANÈS
Val d’Aran és sovint
coneguda per Baquèira i les seues pistes d’esquí. Tot i això, la comarca
intenta des de fa uns anys promoure un turisme cultural que, pel que he vist,
no està quallant massa. Però puc dir-vos que és ben interessant allò que oferix:
des de les joies del romànic que conserva la vall, passant per la fàbrica de
llana de Vielha o el món de la mineria a Mina Victòria a Arres i molts altres
llocs interessants.
Per seguir el fil
conductor del meu viatge, jo he fet la ruta del romànic aranès. Malgrat que Val
d’Aran es una vall veïna a Boí, l’estil romànic de les seues esglésies és un
món a banda atesa la peculiaritat de la vall: a mig camí entre França,
Catalunya i el Regne d’Aragó, va acabar pertanyent políticament a la Corona,
primer formant part d’Aragó, després de Catalunya, però fins a la Revolució Francesa
les seues parròquies van pertànyer a la diòcesi de Comenge, a França. Per això,
les pedres araneses ens parlen d’influències catalanes, aragoneses, franceses,
dels hugonots, de la influència de Trento sobre la vall com a reacció a les
“heretgies” protestants, de les incursions franceses per dominar la vall,
d’influències celtes, d’espolis... a més d’altres llegendes com la de la majestat de Salardú: la imatge va pujar Garona amunt a mig metre de l’aigua per acabar
parant-se en el poble de Salardú, on encara es venera, història que il·lustra
de manera metafòrica la penetració del cristianisme en la vall. Una vall que
mai no ha abandonat els seus rituals més pagans, com es demostren les seues
festes més arrelades.
Hi ha cinc esglésies del
Naut Aran i Mijaran que poden visitar-se amb les explicacions d’un guia:
Salardú, Unha, Tredós, Arties i Vilac. Paga la pena, ja que n’aprens molt sobre
la història de la comarca i de l’evolució dels diferents estils artístics a la
zona. D’altres es poden visitar per lliure, com Sant Miqueu de Vielha, la de Les,
Bossòst o la de Betren.
Arquivoltes de la portada de Sant Miqeu de Vielha
Sant Pere; portada de Sant Miqueu de Vielha
Crist de Mijaran, fragment d'un descendiment
Retaule de Sant Miqueu de Vielha: Anunciació
Crist d'Escunhau, al Museu de Val d'Aran, Vielha
Judici final: pintures murals de l'església d'Arties
Arties: església i restes de la muralla
Tredós: detall de la façana
Absidiola sud de Tredós
Pany de l'església de Tredós: la clau fa més de 30 cm!
Felí decorant una finestra, església de Tredós
Pintura romànica reutilitzada al Renaixement, Tredós
Tredós: presbiteri
Torre campanar de Salardú
Pintures murals de Salardú
Absis de l'església d'Unha
Salardú des de l'església d'Unha
Símbols celtes a la façana de Santa Eulària d'Unha
Apòstol; fragment pictòric romànic més conegut de Val d'Aran, a l'església d'Unha
Les virtuts, a Unha
Atlant, a la façana de l'església d'Unha
Detall de la portada de l'església de Betrén
No és fantàstic!?
Campanar de Vilac
Absis i campanar de l'església de Sant Joan de Bossòst
Campana del s. XIV, a Vilac
Porta de l'església de Vilac (detall)
ANADA I TORNADA
Mestissatge
Els trajectes als
Pirineus sempre poden esdevenir un bon pretext per fer alguna parada que altra
en les comarques centrals o de ponent. Aquesta vegada així ha estat. Durant
l’anada vaig aprofitar per fer unes quantes parades a alguns paratges de la
Noguera: Cubells, Camarasa, la Baronia de Sant Oïsme i Àger, tots ells
escenaris de les lluites entre els comtats catalans i els territoris
peninsulars sota l’Islam durant la Baixa Edat Mitjana... D’aquest episodi
històric ens resten torres i castells, muralles i fortificacions... però també
bells exemples de mestissatge cultural produït pel contacte, coneixement i
valoració de l’oponent. Un d’aquests exemples és l’anomenat romànic lleidatà,
del qual la porta romànica de l’església de Santa Maria del Castell, a Cubells,
és una de les obres més espectaculars, amb les seues formes geomètriques i
decoració morisca, que la situen a mig camí entre una portada romànica i un
mihrab.
Santa Maria del Castell, a Cubells
La Noguera
Camarasa, rodejada de cingleres
Pantà de Camarasa
Baronia de Sant Oïsme
Carrers d'Àger
Vista d'Àger
Formacions rocoses vora la presa del pantà d'Escales
Ribagorça
Fiu la tornada per la
Franja per tal d’estalviar-me el port de Fígols de Tremp, que havia hagut de
fer durant el camí d’anada atès que la carretera cap al Pont de Suert des de la
Pobla de Segur estava tallada. La volta no em va importar, perquè em va
permetre gaudir de dos paratges bellíssims. El primer, la xicoteta vall tancada
per dues cingleres de pedra a la vora de la Noguera Ribagorçana on s’alça el
monestir d’Alaó, a Sopeira, un cenobi la història del qual es remunta fins al
segle IX.
Monestir d'Alaó, a Sopeira
Sota unes formes romàniques perfectes, el caridatge de cor podrit
Pont romànic de Sopeira, sobre la Noguera Ribagorçana
Oliveres de l'Abat, a Sopeira.
Si aquest paratge resulta
captivador, més encara ho és el segon que vaig visitar: s’imagineu un poble medieval totalment abandonat i decadent bastit sobre un turó? Això mateix és Montanyana,
abandonat completament a finals dels anys setanta, víctima del despoblament que
van patir durant aquells anys les zones rurals de l’Estat. Malgrat l’atmosfera
decadent i ruïnosa que es respira arreu, Montanyana encara conserva en peus els
seus monuments més importants. Pujar el turó, tot tenint cura de no caure pel
mal estat de l’empedrat dels antics carrers, té una grata recompensa: allà dalt
hi ha una de les portades romàniques més espectaculars que he vist fins ara.
Ermita de Sant Joan
Allà, misteriós i majestuós, rodejat de desolació i runa, un pantocràtor
observa amb un gest impertèrrit la decadència que el rodeja. En altres temps,
era símbol de l’amenaça del judici al qual Déu suposadament sotmetria totes les
ànimes... Possiblement a dia de hui Déu haja desistit en el seu pròsit: què li
queda per jutjar, si ja n’hi ha qui ha tingut i té la valentia de fer-ho en nom
seu? La mateixa divinitat ha quedat eclipsada darrere d’aquells que continuen
volent imposar els seus dogmes i models socials d’altres èpoques, que ben
mirat, ofereixen el mateix espectacle trist i acabat que aquesta xicoteta
ciutat medieval abandonada.
La tomba de l’enamorada de Bausen, apartada del cementeri on jauen la resta de veïns per viure la vida com va creure convenient des de la seua llibertat, és testimoni d’aquest despropòsit.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada