El viatge en cotxe
cap a València és cada dia més car, cosa que, sumada a la dèria
excursionista que m’ha posseït darrerament, ha fet que m’haja
decidit a aprofitar-lo per tal de fer parada a mitjan camí i
conèixer les Terres de l’Ebre. Només cal pegar-li un ull a la
guia de la zona per comprovar-hi que hi ha desenes d’indrets
interessants: l’interès va més enllà de Tortosa i el Delta, com
pensava en un primer moment.
TIVISSA
La meua primera
incursió per aquestes comarques va centrar-se en la Terra Alta i els
escenaris de la Batalla de l’Ebre. Abans, però, vaig parar a
Tivissa, un dels pobles més encantadors i interessants de la Ribera
d’Ebre. Tivissa està formada per una trama de carrerons sinuosos
closos dins d’una muralla formada per les parets de darrere dels
casalots. Tot i que aquesta fortificació hui és poc perceptible, ja
que aquests murs han estat convertits en façanes, encara es
conserven dos dels tres portals de la muralla.
Un passeig pels diferents
carrers permet descobrir casalots de diferents èpoques, alguns
d’ells amb interessants elements arquitectònics. Davant de
l’església de Sant Jaume, monument més important del poble, es
troba el mirador des d’on es poden contemplar unes espectaculars
vistes a la Ribera d’Ebre.
Campanar de St. Jaume, escapçat les carlinades |
Carrer del Mercat |
Portal d'Avall |
POBLE VELL DE CORBERA
D’EBRE
Desolació.
Destrucció i desolació. L’exèrcit nacional va trencar la línia
de front republicana justament per l’indret on s’aixecava el
poble de Corbera d’Ebre, el qual, 75 anys després, roman igual que
va quedar després de la batalla. La destrucció total que s’observa
en el lloc és testimoni de com de durs i desmesurats van ser els
combats durant els 4 mesos i escaig que va durar aquest episodi
bèl·lic. Corbera d’Ebre fou el municipi més durament bombardejat
durant el conflicte, després de Gernika i Belchite.
Les runes de Corbera són
hui més que unes runes: s’han convertit en un monument a la
memòria històrica, en una reivindicació de la Paraula per damunt
de la força. Ací i allà estan esguitades de xicotets monuments: es
tracta de lletres integrades en el paisatge de l’horror,
acompanyades cadascuna d’una reflexió feta per un escriptor
diferent. Les lletres són els instruments per construir les
paraules, i amb les paraules és que s’hauria, hauríem i haurem de
construir un futur de pau en què un conflicte com la Guerra Civil no
es torne a produir. La Paraula per damunt de l’odi, les
imposicions, el fanatisme, la ignorància i la força.
Impacte de bomba al campanar de St. Pere |
Abecedari de la Llibertat |
Poble Nou de Corbera, amb la serra de Cavalls i els camps al fons |
El Poble Nou contrasta amb les runes del Poble Vell |
La "a", a la fi de l'antic carrer Major, on no quedà pedra sobre pedra |
Dintre de les ruïnes de
l’església de Sant Pere hi ha, a més, una interessant exposició
fotogràfica sobre com era el poble antic, la seua gent, els fets
esdevinguts i els seus protagonistes. Arreu, per sobre dels munts de
runes de l’edifici, es troben poemes de diferents autors que
descriuen els horrors i l’absurd de la guerra.
Crec que és un lloc de
memòria que tothom hauria de visitar per conèixer i parlar amb
propietat del passat més recent. Entre les diverses publicacions que s'hi poden comprar, n'hi ha una dedicada a l'Abecedari de la Llibertat: no vaig poder evitar adquirir-la!
Runes des del campanar |
Espriu |
GANDESA
Feia temps que coneixia la
història de l’infant Jaume d’Aragó, fill del rei Jaume II.
Aquest príncep va repudiar la seua dona i va rebutjar la Corona de
la qual era hereu, que finalment va passar al seu cosí i nebot del
rei. Segons algunes cròniques fosques, l’infant Jaume va ser en el
món medieval el que hui diríem un homosexual “fora de l’armari”:
va exiliar-se al Marroc, on va viure amb un general de l’exèrcit
islàmic fins a la fi dels seus dies.
Què té o deixa de tenir
de cert aquesta història controvertida mai ho sabrem a ciència
certa, però em vaig endur una sorpresa en llegir que l’església
de l’Assumpció de Gandesa va ser l’escenari de la boda de
l’infant Jaume amb Leonor de Castella, a qui no tardà en repudiar.
Gandesa està
farcida de palaus nobles d’origen medieval per un bon grapat de
carrers al voltant de l’església. Alguns símbols i escuts ens
recorden que, després de la Reconquesta, els templers en foren
senyors. Els elements arquitectònics més destacables, però, són
la portada romànica de l’església (d’estil romànic lleidatà,
únic en les terres de l’Ebre) i el celler modernista de la
Cooperativa Agrícola de Gandesa, obra de Cèsar Martinell, que
s’alça a l’entrada de la ciutat amb els seus característics
dipòsits d’aigua, arcs parabòlics, gàrgoles i cobertes de volta
catalana.
Portada romànica de l'Assumpció |
Celler cooperativa |
Però el més
interessant de la ciutat no és, però, la seua arquitectura, sinó
que és sens dubte el Centre d’Estudis de la Batalla de l’Ebre
(CEBE), ubicat just enfront del celler, en l’edifici que allotjava
les antigues escoles construïdes durant la República. Allà hi ha
nombrosa documentació i una valuosa col·lecció d’objectes al
voltant de la Batalla de l’Ebre: des dels uniformes dels combatents
dels dos bàndols, fins a cartes i documents varis relacionats amb la
vida dels soldats, durant i després de la batalla una vegada acabada
la Guerra, passant per una mostra de l’armament utilitzat. S’hi
pot veure un documental que resumeix aquell episodi i les seues
conseqüències, i en un racó de la sala d’exposicions, es poden
escoltar nombrosos testimonis orals dels soldats i la gent els pobles
que van patir la batalla. Emocionant!
Propaganda feixista del front, amb l'objectiu de minar la moral dels soldats republicans. |
Diploma commemoratiu de la "victòria" |
Cartes dels soldats del front: dessolació convertida en paraules |
Bomba de l'aviació alemanya |
Sala d'exposició |
Ocupada per
l’Exèrcit Nacional, els combats a Gandesa van arribar al davant
mateix del celler modernista. Una altre conflicte va afectar Gandesa
un segle abans: les carlinades. La ciutat va ser assetjada en
nombroses ocasions pels carlins, doncs era l’única fidel a la
causa liberal en tota la comarca de la Terra Alta.
BATEA
Situada a pocs
quilòmetres de Gandesa, la guia en parlava molt bé: explicava que
el seu nucli antic és el més característic i interessant de la
Terra Alta. I no decep. El carrer major de Batea és un bell i llarg
carrer porticat del segle XIV, al voltant del qual ixen carrerons amb
nombrosos arcs i coberts molt interessants (fotogràficament
parlant). La vila encara conserva alguns portals del recinte
emmurallat i una gran església barroca al capdamunt del turó on
s’aixeca, la façana de la qual està coronada amb una gegantesca
escultura de Sant Miquel matant el dimoni.
Portal de l'Àngel |
Àngel que dóna nom al portal de la muralla |
Estàtua gegant de St. Miquel, coronant la façana de l'església |
Si seguim el fil conductor
de la guerra, el conflicte que més sacsejà la vida de la Vila fou
la guerra dels Segadors: el 1643 Batea fou el primer poble de la
Terra Alta en caure en mans dels castellans, comandats pel marquès
d’Hinojosa. Aquests van assassinar tots els hòmens i van violar
totes les dones del lloc. Tota una mostra de la “unitat”
d’Espanya durant l’Edat Moderna.
Als voltants de
Batea trobem una mostra del paisatge típic de la Terra Alta: com
descriu l’eslògan turístic, paisatge agrest. Vinyes, oliveres,
ametlers... enmig d’unes muntanyes agrestes i d’un bosc que
apareix ací i allà. Llàstima de l’incendi que va assolar la
comarca fa uns anys.
He comprovat que les
Terres de l’Ebre són un interessant món a descobrir. El proper
objectiu que m’he marcat és Tortosa i l’ascensió al mont Caro,
mirador privilegiat de la Serralada dels Ports des d’on es pot
contemplar una vista que abraça des dels Pirineus a l’illa de
Mallorca.
Allà que hi anirem!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada