|
Catedral banyada pel sol a llevant |
I
M'agrada passejar les ciutats que no conec abans que es desperten. I així ho vaig fer amb Burgos. La tranquil·litat del matí em permeté, a més a més, apropar-me a la catedral i llegir-la amb calma. Perquè, efectivament, les grans catedrals són com llibres que conviden a la lectura.
II
Haig de dir que les sensacions davant d'aquesta obra magna foren totalment diferents a les que tinguí a Berlanga. Si la col·legiata d'allà semblava feta per a un determinat moment i context, la catedral de Burgos irradia grandesa artística i, consegüentment, esdevé una obra atemporal o, si se'm permet l'expressió, eterna.
III
La catedral és un compendi d'art gòtic europeu. En efecte, a les naus i capelles de talla netament peninsular o castellana, s'afegiren les aportacions d'artistes portats del nord d'Europa per Alonso de Cartagena, bisbe que havia assistit al Concili de Basilea. En el camp arquitectònic, destacà Juan de Colonia, que si bé no havia vist acabada la catedral d'aquella ciutat (no s'acabà fins el segle XIX), sí que n'havia vist el projecte. I una prova d'això la tenim als remats de les torres occidentals de la catedral de Burgos: recorden molt a les torres de la catedral de Colònia.
Com classificar, llavors, la catedral? En quin corrent del gòtic encabir-la? Es fa difícil, ja que el gòtic clàssic es barreja amb el flamíger, el nord-europeu i el mudèjar. La catedral és novament fruit de mestissatges, de viatges, d'influències i d'un diàleg entre diferents indrets. Això és, possiblement, el que la faça única.
IV
Passejar per les ciutats castellanes té alguna cosa de decebedor. M'explique. Tinc la sensació que és difícil, per no dir impossible, trobar un racó decadent, envellit, deliciosament romàntic. Arreu totes les construccions han estat renovades amb materials nous. La sensació que s'hi té, doncs, és molt semblant a quan passeges per les ciutats alemanyes: si allà fou la guerra la que va obligar a reconstruir-les, ací ha estat el fred.
IV
Burgos, per tant, ha crescut sobre sí mateixa al llarg d'aquests darrers anys. S'ha refet precisant i renovant les raons del seu creixement i desenvolupament, però al mateix temps amb memòria i consciència de sí mateixa.
La memòria i la consciència de la ciutat sobre ella mateixa s'expressen, com no, en els monuments: són els elements que s'encarreguen de donar un caràcter permanent a una ciutat que canvia, creix i es transforma. Són, com diu l'arquitecte Rossi, els elements primaris, els punts fixes de la dinàmica urbana que constitueixen l'estructura bàsica de la creació humana que és la ciutat. En definitiva, són la carcassa d'una estructura de significats urbans que, com una llengua, es va transformant al llarg del temps, i que li donen a la ciutat continuïtat i identitat. Amb ells, la ciutat aconsegueix esdevindre una realitat permanent que se sostreu a l'acció del temps.
V
Així doncs, la ciutat és transformació alhora que permanència i memòria. Ara bé, cal fixar-se en un aspecte important: de quina manera s'experimenta el passat? Quina relació tenim amb aquest sentit de permanència i la memòria dipositada en els monuments?
En teoria, a través d'ells experimentem el passat. Ara bé, aquesta vivència pot tenir un caràcter viu, de manera que el passat ens arribe a través de noves funcions atorgades als elements heretats, o bé pot fer-se a través d'elements patològics, atrofiats, incapaços d'adquirir noves funcions: són monuments que queden fora de la quotidianitat de la ciutat, que esdevenen una experiència que ja no pot modificar-se.
Sota el meu punt de vista, el turisme i la (des)educació poden convertir tot monument en quelcom patològic. La ignorància del passat, sumada a la mercantilització dels monuments i el seu ús com a mer reclam turístic, anul·len els significats presents en les pedres, de manera que deslliguen els monuments de la ciutat: la ciutat es veu privada en molts casos de l'ús habitual dels monuments que encara tenien una funció dins de la trama urbana, i que queden ara relegats als turistes.
VI
En part això ho he viscut a Barcelona. Al contrari que Burgos, el Cap i Casal està ple d'aquests racons que he titlat de «romàntics». Però en realitat la ciutat resta divorciada del seu passat, del qual s'han apropiat les empreses turístiques. La ciutat ja no creix sobre sí mateixa, sinó al marge: la gent, fins i tot, ha de marxar a la perifèria ja que el turisme anul·la la vida mateixa de la ciutat. Gentrifica i degrada el teixit humà, anul·la els significats.
VII
Una altra de les coses en què he caigut passejant per Burgos és en el fet que la Història marca, en certa manera, el caràcter d'una la ciutat, l'estil dels seus monuments, la seua fesomia. Burgos floreix a partir del segle XV, però també durant el segle XVI. És el moment del gòtic florit, i de l'inici d'un comerç, el d'Amèrica, que enriquiria Castella. València, en canvi, inicia justa en aquest moment el seu declivi. Això es deixa veure en el caràcter de les permanències que defineixen la ciutat. El gòtic florit, per exemple, és pràcticament absent ací.
VIII
Vaig continuar el meu passeig per Burgos fent rumb cap a las Huelgas, per d'allà anar a Miraflores i, en acabant de dinar en l'entorn de la cartoixa, visitar l'interior de la catedral. Tot seguit vaig visitar les tres esglésies que em van semblar més interessants del casc antic per acabar al Museo de la Evolución Humana. Però d'aquest darrer en parlaré en un nou post.
Tota aquesta ruta en un dia no hagués estat possible sense una aplicació, Moovit, que em va aconsellar la recepcionista de l'hostal on m'allotjava. Vos la recomane: t'indica amb tot detall quina és la ruta més ràpida d'un lloc a un altre, explicitant fins i tot els horaris exactes dels autobusos que has d'agafar.
IX
Per cert, està molt bé conèixer i experimentar el passat. Però l'orgull que transmetia la guia de las Huelgas en parlar de la reialesa castellana potser estava fora de lloc... Resultava un tant ridícul i semblava que anés a heretar ella el tro de Castella.
En fi! Qui sap... Tal volta era una de las Grandes de Castilla vinguda a menys.
PASSEIG I EXTERIORS DE LA CATEDRAL
|
Doña Jimena (detall del puente de San Pablo) |
|
Trifori de la façana meridional del creuer |
|
Maiestas Domini al timpà, façana meridional del creuer |
|
Portada de la Coronería: timpà |
|
Psicòstasi, a la Coronería |
|
Querubins i àngels músics |
|
Apostolat |
|
Portada de la Coronería, vista completa |
|
A orient, sobreïx el cos del la capella dels Conestables |
|
Absis de San Esteban |
|
Ajuntament a la plaça Major |
|
Façana meridional del creuer |
|
Arco de Santa María |
|
Passeo del Espolón |
MONASTERIO DE SANTA MARÍA LA REAL DE LAS HUELGAS
|
Torrassa i façana nord del creuer |
|
Façana nord de l'església, amb el pòrtic romànic tardà |
|
Hospederia |
|
Porteria (detall) |
|
Pòrtic de l'església |
|
Altar major i orgue. |
|
Claustre romànic o menor |
|
Decoració vegetal, típica del Císter |
|
Capçalera de l'església |
RUMB A MIRAFLORES
|
Plaça Espanya: em recorda l'edifici de la plaça de Sants de Barcelona |
CARTUJA DE MIRAFLORES
|
Sant Bru |
|
Detall de la portada |
|
Una de les obres exposades a l'església: l'Anunciació, possiblement de Mateo Cerezo el Joven |
|
Detall del cor de germans |
|
Mare de Déu presidint la porta de clausura |
|
Sepulcre dels Reis (Juan II i Isabel de Portugal) (detall) |
|
Espaterrant retaule major de Gil de Siloe. És curiosa la figura de l'Esperit Sant, representat per una dona. Trento va prohibir aquestes representacions |
|
Sant Sopar (detall del retaule) |
|
El retaule i el panteó |
|
Museu: detall de la Invenció de la Vera Creu |
|
Capella de Nostra Senyora de Miraflores |
|
Elevació de la Creu, Sorolla |
|
Font del Prior i entorn de la cartoixa |
RUMB A LA CATEDRAL
CATEDRAL (INTERIOR)
|
Anunciació a la portada que comunica amb el claustre |
|
Girola |
|
Pintura mural gòtica trobada a la capella de San Juan de Sahagún. Sant Francesc amb una santa verge. |
|
Volta de la capella de les relíquies |
|
Capella de la Presentació |
|
Volta de la capella de la Presentació |
|
El famós Papamoscas |
|
Nau central des de la septentrional |
|
Retaule de la capella de la Concepció i Santa Anna, amb l'enterrament del bisbe Luís de Acuña. Retaule tardogòtic de Gil de Siloe, que desenvolupa el tema de l'Arbre de Jessé. |
|
Retaule major, obra de Rodrigo i Martín de la Haya |
|
Cimbori |
|
Cor |
|
Cor (detall): Sacrifici d'Isaac. |
|
Volta de la capella de la Nativitat |
|
Capella de l'Anunciació: retaule (detall) |
|
Retaule de la capella de l'Anunciació |
|
Capella dels Conestables: volta. Obra de Simón de Colònia |
|
Capella dels Conestables de Castella |
|
Retaule de la capella dels Conestables (detall) |
|
Sagristia: vista general i volta |
|
Volta de la sagristia (detall) |
|
Claustre |
|
Claustre superior |
|
Timpà de la portada de la capella del Corpus Christi |
|
Timpà de la portada de la capella de Santa Caterina |
|
Cantoral medieval exposat a la capella de la Trinitat |
|
Fragment d'una vidriera |
|
Catedral banyada ja pel sol situat a ponent |
ESGLÉSIA DE SAN ESTEBAN, HUI MUSEU DEL RETAULE
|
Portal de San Esteban |
|
Claustre i nau de San Esteban |
|
Una de les obres exposades al museu |
IGLESIA DE SAN GIL
|
La sobrietat de la façana amaga la riquesa de l'interior. Capella de la Nativitat, obra de Juan de Matienzo |
ESGLÉSIA DE SANT NICOLAU
|
Un dels retaules gòtics més impressionants de la península, obra de Simón de Colònia i son fill |
|
Psicòstasi exposada a l'església |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada