L'herba és mortal. Els hòmens són mortals. Els hòmens són herba.(Bateson)

9 de febrer del 2016

València, el Prado i Sant Nicolau

En la Corona de Aragón, debido a su relación con Italia, la influencia flamenca se combinó, sobretodo en Cataluña y Valencia, con la del quattrocento italiano, lo que añadió complejidad al panorama pictórico español y allanó el camino para la posterior llegada de la pintura renacentista.

(...)

El foco más destacado [del Renacimiento peninsular] fue el valenciano, gracias a la existencia de cierta tradición quattrocentista sobre la que germinaron las influencias leonardescas traídas por Fernando Llanos y Fernando Yáñez de la Almedina, artistas españoles formados en Italia. Además, las estrechas relaciones con este país facilitaron la abundante circulación deestampas con composiciones de Rafael así como la presencia en Valencia de cuatro pinturas de Sebastiano del Piombo, enviadas por Jerónimo Vich y Valterrra, embajador de Roma.

(...)

En el siglo XVI Valencia fue el foco más destacado de la pintura renacentista en España, y durante el siglo siguiente se mantuvo, junto con Sevilla y Madrid, como uno de los principales centros de creación artística de la Península Ibérica.

Alguns fragments de La Guía del Prado confirmen una de les cares de la ciutat de València que més estime i que, malauradament, és menyspreada i passa desapercebuda entre el sol, la paella, la platja, Ciutats de les Arts i tinglados varis.

No obstant, aquests darrers dies, amb motiu de la finalització de la restauració dels frescos de l'església de Sant Nicolau i Sant Pere Màrtir, ha irromput amb força a escena. Els restauradors van anomenar l'obra com "la Capella Sixtina valenciana", però no ho feien referint-se a la qualitat i valor de les pintures -que en tenen-, sinó a la magnitud de la intervenció.

Ara, però, tothom els hi anomena, tot oblidant que, si parlem de la bellesa, el valor i la qualitat d'uns frescos, possiblement hauríem de considerar com a "Capella Sixtina valenciana" la volta de Sant Joan del Mercat. Aquestes altres pintures, però, encara es debaten entre la vida i la mort 80 anys després de l'incendi que les va destruir, durant el qual la pintura va patir durant tres dies els efectes del calor i de les flames. Tan de bo puguem llegir la notícia sobre la recuperació de la volta de Palomino: és, per mi, l'obra que podríem considerar culminant del barroc valencià.



Recorregut per la volta de Sant Nicolau. Fotos extretes de la publicació
de Joan Ribó al Facebook sobre la restauració de l'església.