I
II
Així, el primer capitell, el situat a l'esquerra, sembla un senzill capitell corinti. Però a diferència d'un capitell corinti qualsevol, al centre de cadascuna de les cares visibles hi ha dibuixada una figura amb forma de vulva: una al·lusió evident al naixement. Ara bé, aquest naixement està envoltat de fulles, tiges: es produeix enmig de la natura, és a dir, que en néixer no som una altra cosa que un cos.
Al segon capitell hi ha dues figures humanes que encara no s'han separat de la «natura»: els seus rostres emergeixen entre fulles i elements vegetals. Enmig, però, hi ha una figura un tant estranya: un ancià amb tres caps o tres rostres. Els laterals fan el gest de bufar, mentre que el del mig esdevé seriós i mira endavant. Una interpretació fàcil podria ser relacionar aquest element amb la Trinitat, però la majoria d'estudiosos l'identifiquen amb un Janus trifront: tot i que a l'art antic era representat amb un rostre doble (el passat i el futur), en segles posteriors es fa habitual la representació de Janus afegint el present.
Però mentre que el futur i el passat són eteris (el déu bufa), el present roman fixe: el rostre del déu mira al davant, seriós. Per què? Tindria a veure amb el fet que del present podem apropiar-nos, cosa que no podem fer ni amb el passat ni amb el futur. Garcés anomena a Zambrano quan diu: es neix delirant. La vida s'obre pas en deliri. Només de la vida humana es pot dir que tot començar es dona en el deliri. En efecte, atenent a la seua etimologia, deliri vol dir sortir del solc o dels límits (de-lira, fora del solc, segons l'etimologia), de manera que en tot deliri hi ha un anhel, un sortir dels límits o del solc, única manera d'apropiar-se del present i vèncer la desproporció existent entre els límits i l'il·limitat. Qui no delira, en efecte, és pres de la literalitat, de la tirania de l'ortodòxia de l'evidència i l'obvietat que se'ns imposa com a veritat: l'anomenada «realitat». El deliri naix, en realitat, d'una convicció, i en ell aquesta convicció i la veritat que se'ns presenta se separen.
La promesa, el com-promís (prometre junts), seria, doncs, una manera de deliri, perquè hi ha present aquesta dissonància entre convicció i veritat/realitat. Però prometre crea un vincle polivalent. En primer lloc, perquè les promeses es fan en primera persona i s'adrecen sempre a algú, amb qui establim un vincle i un compromís. També estableix una relació amb el possible, ja que donar la paraula a algú és una manera d'interpretar el que és possible de sostenir per part d'aquell vincle: sempre estableix algun tipus de pacte basat en la convicció i el desig que alguna cosa siga possible. Però, a més a més, estableix una relació especial amb el temps.
En efecte, la promesa és paraula en el temps: quan algú en formula una, ha de situar-la en algun calendari. Garcés escriu: Prometent ens fem artesans del temps: li donem forma, ritme i acord. El desig entra, amb forma de compromís, en la vivència dels atzars i de la seva difícil conjugació amb les conviccions. En el moment de fer-se, la promesa carrega el present de futur. És un futur present. Tan present que pot arribar a espantar. En la promesa no només hi ha deliri, sinó atreviment, una modalitat de presència que desborda els límits de l'actualitat i els relats coneguts de la Història. Les promeses no es refugien en l'impersonal de la predicció. No conjuren la incertesa, sinó que la desafien, tal com escrivia Hannah Arendt. Les promeses que ens fem no són simples desitjos de futur ni projectes més o menys negociables. Són els nostres començaments, allà on s'inicien les històries d'amor, els rituals de l'amistat, el sentit de les lluites, els silencis de les famílies. És el punt cec de les històries col·lectives, que pot ser la seva potència o esdevenir el seu verí.
Així doncs, prometre és donar forma, és vincular-se, és apropiar-se del present «delirant», aspirant o desitjant. Per això la cara central de Janus no bufa: el temps deixa de ser arbitrari, eteri, i ha cobrat un ritme, una finalitat, una direcció. Hem fet nostres un futur i un passat compartits. Al següent capitell, els tres rostres de Janus esdevenen les tres edats de l'home: infantesa, adultesa i vellesa. Ara bé, a cada rostre es correspon un animal. Al xiquet, el gos: creix gràcies a la fidelitat a una promesa; a l'adult, el lleó, símbol de la força; al l'ancià, l'àguila, animal savi i clarivident, ja que es creia que quan volava mirava directament el sol. En aquest capitell, doncs, s'estableix una jerarquia de l'experiència humana.
En el costat dret els altres tres capitells deixen entreveure un desenllaç. En el més intern, hi ha dues escenes. En la primera, dues àguiles toquen el cap de dos personatges: els afavoreixen, els donen clarividència. Els personatges semblen estar vinculats estretament: un fa el gest d'oferir-li la mà a l'altre mentre ambdós s'agafen dels muscles. Ara bé, en l'escena exterior hi ha algú fent contorsions dalt d'un lleó o ser monstruós: sembla voler ascendir fent piruetes, però dos detalls ens indiquen que representen l'esforç: només duu un peu calçat (està en un procés en què no tot està fet) i amb dues mans semblen voler arribar a la boca (la paraula). Les harpies del capitell següent representen un perill: el mal, el vici, la lletjor: si el personatge anterior sembla voler saltar, les harpies semblen esperar que caiga per devorar-lo.
Les mètopes de l'aleró que cobreix la portada farien referència a episodis que confirmarien l'acompliment de la promesa sobirana a canvi, això sí, d'una conversió que té lletra petita: la salvació ens ha estat promesa, però a canvi ens hem de sotmetre. Als permòdols tornen a repetir-se alguns símbols i personatges de la portada. Potser el més icònic de l'església siga, novament, la representació de Janus trifront.
És evident que els capitells de l'interior de l'església foren esculpits per unes mans diferents... |
Ancians i personatges sense ulls: no calen per veure la divinitat. |
Sant Francesc Xavier, de Sorolla |
Sant predicant, de Maes |
Crist gòtic de la capella del castell, encara original |
La basílica de Sant Francesc Xavier: ppfff. |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada