Vistes des de l'església de jesuïtes |
El passat dia dos de gener Santiago A·bascal escrivia, a propòsit de la celebració de la caiguda dels nassarites de Granada, que «l'aniversari de la reconquista era un record inesborrable del dia en què conclogué la "recuperació" del "tot" el territori nacional després de huit segles d'invasió islàmica». No podien cabre més mites i més mentides històriques en tan poques paraules, perquè en 1492 ningú estava recuperant res, perquè no existia cap tipus de continuïtat històrica entre el regne visigòtic i els regnes cristians peninsulars de la baixa edat mitjana, ni havia existit cap estar-nació envaït pels àrabs. Un conegut de Facebook va comentar-hi: «Sí, Santiago, tenemos que recuperar nuestra identidad cultural». De seguida va ser eliminat i blocat.
Només la por, la ignorància i un complex d'inferioritat pot fer sentir que l'existència d'altres llengües, religions, colors de pell o costums entre els meus veïns fan perillar la "nostra" identitat cultural. I només el desconeixement que aquesta suposada identitat en realitat és una entelèquia inventada, que mai ha existit, ens porta a definir-nos sempre en oposició a altres: res no uneix més que un enemic comú.
Però si durant el segle XIX, aquest estat-nació naixent anomenat Espanya va projectar en el passat la idea de Reconquista per justificar la seua existència fent-se remuntar els orígens amb l'establiment del regne visigòtic de Toledo, hui en dia la democràcia també fa emergir mites quan mira el passat. En efecte, si hom passeja per Toledo trobarà ara i adés l'eslògan que ens la descriu com "la ciudad de las tres culturas". Se sobreentén que la cristiana, la islàmica i la jueva.
Les tres cultures... En un context d'apartheid, de pogroms, d'intolerància religiosa? Si les tres cultures van conviure després de la incorporació de la ciutat i la taifa de Toledo a Castella fou per necessitat, n per ideals. Les tensions van desembocar en humiliacions, conversions forçoses, matances i expulsions... Si bé es cert que hi hagué influències mútues, mestissatge i, en alguns períodes, tensa convivència. Llavors, estaria prou adobat el terreny sobre el qual bastir aquest mite de convivència?
Jo diria que si algun període s'aproxima a aquesta convivència pacífica és el segle VIII, després de la conquesta musulmana. Així, durant l'emirat omeia de Còrdova, es va tolerar l'existència de la majoria hispano-romana, convertida ja al cristianisme, i van proliferar les jueries: només s'havia de pagar un impost per practicar una religió diferent a la de les noves elits. No obstant això, amb el temps es va viure amb preocupació l'existència d'aquesta majoria mossàrab, i aviat van començar les pressions per a l'assimilació cultural que, en alguns indrets, després de vuit segles, mai arribà a ser total.
Així doncs, enganyat: els mites historiogràfics encara estan presents malgrat la investigació i l'estudi. Tal vegada els historiadors s'haurien de plantejar com fer arribar al nou públic els resultats dels seus treballs i no tancar-se en les torres de marfil del món acadèmic. I les xarxes socials, malgrat que també poden ser una eina per a tot el contrari, poden contribuir aquest objectiu. Si no, feu un ull a aquest fil sobre la «Reconquista»: ACÍ.
Això sí, malgrat que mítica i enganyosa, aquesta ciutat de les tres cultures és impressionant! Hi he gaudit com un xiquet!
SINAGOGA DEL TRÀNSIT
Decoració de l'arca |
COVES D'HÈRCULES, època romana
Un antic temple a Júpiter? Un dipòsit d'aigües?
ORATORI DE SANT FELIP NERI
ESGLÉSIA DE SANTIAGO DEL ARRABAL, catedral de l'art mudèjar toledà
MESQUITA DEL CRIST DE LA LLUM
Restes del paviment d'una de les vies romanes d'entrada a la ciutat |
Fusts i capitells són reutilitzats d'edificacions anteriors d'època romana i visigòtica |
Cadascuna de les voltes és diferent. Excepte la central, que és dibuixada sobre un octògon, juguen amb el número quatre. |
Absis mudèjar |
Mihrab: el de Toledo s'orienta a Còrdova |
Restes de la decoració romànica: uns àngels s'emporten l'ànima d'un difunt |
Façana principal: detall |
MUSEU TALLER DEL MORO
Una autèntica joia de l'arquitectura civil mudèjar.
MUSEO DE SANTA CRUZ
Detall d'una vidriera del XVI, d'Arnau de Vergara, procedent dels jerònims de Granada |
Bocana de pou d'època islàmica: detall |
Retaule de l'Anunciació, s. XVI |
Claustre i escala |
Plafó de ceràmica portuguesa |
Mosaic romà, anomenat de les estacions |
SANTO DOMINGO EL ANTIGUO
Per a aquest convent, el Greco va pintar les seues primers obres de l'època toledana
Anunciació brodada sobre seda, s. XVI |
Aula capitular |
JARDINS DEL MUSEU DEL GRECO
L'edifici està orientat cap al seu interior: l'austeritat de la seua façana no té res a veure amb la bellesa del que trobarem dins. Espectacular! |
SAN JUAN DE LOS REYES
En aquest magnífic monestir d'estil gòtic isabelí Isabel la Catòlica volia edificar el mausoleu reial.
EL SALVADOR
Aquesta antiga mesquita fou reconvertida en parròquia cristiana. Conserva una pilastra amb relleus visigòtics amb diferents escenes evangèliques.
Resurrecció de Llàtzer i Crist amb la samaritana: escenes de l'anomenada pilastra visigòtica |
Es conserva la columnata del pati de l'antiga mesquita |
La columnata de la nau de l'epístola ha estat refeta a partir de les troballes arqueològiques |
SANT ILDEFONS: ESGLÉSIA DELS JESUÏTES
Retaule més antic del temple |
Reliquiari |
Mare de Déu del Socorrs |
Vistes des de les torres |
ORATORI DE LA MARE DE DÉU DE L'ESTRELLA
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada