«¡La catedral de Toledo! Figuraos un bosque de gigantescas palmeras de granito que al entrelazar sus ramas forman una bóveda colosal y magnífica, bajo la que se guarece y vive, con la vida que le ha prestado, el genio, toda una creación de seres imaginarios y reales.
Figuraos un caos incomprensible de sombra y luz, en donde se mezclan y confunden con las tinieblas de las naves los rayos de colores de las ojivas donde lucha y se pierde con la oscuridad del santuario el fulgor de las lámparas.
Figuraos un mundo de piedra, inmenso como el espíritu de nuestra religión, sombrío como sus tradiciones, enigmático como sus parábolas, y todavía no tendréis una idea remota de ese eterno monumento del entusiasmo y de la fe de nuestros mayores, sobre el que los siglos han derramado a porfía el tesoro de sus creencias; de su inspiración y de sus artes.
En su seno viven el silencio, la majestad, la poesía del misticismo y un santo honor que defiende sus umbrales contra los pensamientos mundanos y las mezquinas pasiones de la tierra. La consunción material se alivia respirando el aire puro de las montañas; el ateísmo debe curarse respirando su atmósfera de fe.»
Gustavo Adolfo Bécquer, La ajorca de oro
Com que en la meua època l'escola exercia la violència i abusos inimaginables, a mi —com a molts altres— em van obligar, salvatgement, fent-me sentir miserable i frustrat, i aconseguint només que avorrira l'art i la literatura, a estar a la catedral de Toledo. Hi estiguí llavors de la mà de Bécquer. L'altre dia, per fi, vaig poder venjar-m'hi: la vaig visitar amb la intenció de cremar-la per tornar els colps tan baixos als que se sotmetia la infància fa tan sols vint o trenta anys.
Però alguna cosa em va fer aturar-me en les meues intencions: la bellesa! Segles de religiositat, art i història havien produït un autèntic paradís per als sentits. Paga la pena dedicar un matí a aquest temple magnífic. No hi ha cap racó que deceba. Vos aconsellaria, això sí, que començàreu la visita amb la missa que, cada matí a les nou, es fa a la capella mossàrab seguint l'antic ritu de la missa hispànic: tindreu el privilegi d'accedir-hi per una catedral silenciosa, buida, en penombra. En acabant, gaudireu d'uns moments de solitud preciosa abans que no entre l'exèrcit de turistes (en les files del qual, no obstant, havia militat jo dues jornades abans).
Què puc afegir sobre aquest edifici que no s'haja escrit ja!? Només l'emoció que em provocà entrar a la sagristia, on encara s'exhibeix un conjunt iconogràfic executat per Doménikos Theotocópulos: l'Espoli, magnífic, un apostolat, i algunes imatges sublims com les de Sant Francesc o el Crucificat. I a la vora, al museu catedralici, Rafael, Van Dyck, Mengs, Tiziano, Morales...
No puc afegir més: els noms ho diuen tot.
Virgen de la Antigua, sobre el sagrari
|
El personatge de l'esquerra és l'alfaquí Abu Walid, que segons la llegenda va evitar una matança quan la mesquita major fou convertida en església: parà els musulmans enfurits per la violació de la promesa dels reis castellans |
|
Remat de la reixa de la capella major |
|
Retaule major |
|
Retaule del transsagrari, il·luminat pel transparent |
|
La llum i l'ombra; l'art i l'espiritualitat; l'escultura, l'arquitectura i la pintura s'apleguen a la culminació del barroc que representa el transparent de la catedral |
|
Porta de la sala capitular, de Diego Copin |
|
Pintures de la sala capitular, de Joan de Borgonya |
|
Enteixinat mudèjar de l'antesala |
|
Capella de Sant Ildefons |
|
Capella de Sant Jaume |
|
Sagristia: el Greco! |
|
Mausoleu de la dinastia dels Trastàmara castellans |
|
Virgen Blanca |
|
Isabel la Catòlica i sa filla Joana entren a una ciutat andalusa acabada de conquerir |
|
Capella de la Descensió: representació de la imposició de la casulla a Sant Ildefons. En aquest lloc estava l'altar major de la catedral visigòtica.
|
|
Rosassa occidental |
|
Custòdia, al tresor de la catedral. La part central fou feta, segons es diu, amb el primer or vingut d'Amèrica. |
|
Portada de la capella de Sant Blai |
|
Claustre, entre el silenci i la boira, moments abans que obriren la catedral al turisme |
|
Portada del claustre |
|
Cor alt i cor baix. La decoració és bellíssima. Es va aconseguir d'una manera que sempre funciona: posant a competir dos escultors: Berruguete i Vigarny |
|
Volta de la capella de Sant Blai, al claustre |
|
Espai diàfan creat a la girola per la novedosa solució de cobrir el sostre amb voltes tripartides i quatripartides intercalades. Això va possibilitar la construcció de quinze capelles absidals, en lloc de les cinc habituals. |
|
Porta dels Lleons, mirant al sud |
|
Portada nord o del Rellotge |
|
Personatges a la portada nord |
|
Imposició de la casulla a Sant Ildefons, a la capella mossàrab
|
|
Volta de la capella mossàrab |
EL PARADÍS DELS AMANTS DEL GRECO
|
Sant Francesc |
|
L'Espoli |
|
Detalls de l'Espoli |
|
Pau III, de Tiziano |
|
Rafael: Mare de Déu, Crist i Sant Joanet |
|
Van Dyck: Sagrada Família |
|
Mengs: Crist adolescent |
|
Luis de Morales: Dolorosa |
|
Comparativa: Rafael i Van Dyck |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada