L'herba és mortal. Els hòmens són mortals. Els hòmens són herba.(Bateson)

3 de gener del 2022

Utilitzat


A l'hora d'explicar la cultura, l'evolució cultural i les diferències entre les cultures humanes al voltant del món, existeix una teoria, anomenada mimètica, que parteix de la hipòtesi que hem de descartar el gen com a base única de les nostres idees sobre l'evolució per a una millor comprensió d'aquesta. La idea central de la teoria mimètica és que existirien uns altres replicadors a més dels gens que viurien en el caldo de la cultura: estaríem parlant d'unitats de transmissió cultural o «mems». Així, a l'igual que els gens es propaguen en saltar d'un cos a un altre a través dels òvuls i espermatozous, els mems es propagarien en un munt de mems que saltaria d'un cervell  a un altre en un procés que, en sentit ampli, podríem anomenar imitació. Aquests mems hauríem de considerar-se com a una estructura vivent no només metafòricament, sinó també tècnica, de manera que podrien considerar-se entitats paràsites que convertirien el cervell humà en vehicle de la seva pròpia propagació. En altres paraules: des de la teoria mimètica es tracten les cultures com a organismes vius, mutualistes, comensals o paràsits, que viurien dins del cervell humà.

Tot això seria una manera d'explicar per què la població hispano-romana, conquerida pels visigots, va mantindre's fidel al catolicisme malgrat que la nova elit professara la fe arriana. Més endavant, després de la conquesta àrab i malgrat segles de pressió, una minoria va romandre fidel novament al catolicisme, materialitzat en una llengua, uns ritus i un credo. El focus principal d'aquesta resistència a l'assimilació va ser Toledo. I aquests mateixos cristians, una vegada colonitzat el territori per la nova elit feudal i expulsats els anteriors pobladors que havien estat assimilats a la cultura islàmica, es va negar a canviar de ritu: l'antiga litúrgia hispànica, que havia estat substituïda als regnes del nord pel ritus romà a instàncies i coacció del Papat, va aconseguir replicar-se novament i arribar, així, fins als nostres dies. En efecte, els anomenats mossàrabs van aconseguir el privilegi de continuar amb els seus ritus ancestrals a les anomenades parròquies mossàrabs de Toledo. Hui encara s'hi celebra la missa amb el ritu hispànic, i també, diàriament, a l'anomenada capella mossàrab de la catedral: molt aconsellable i més, com he dit en altre post, perquè permet gaudir d'uns moments de solitud per assaborir la catedral sense turistes.

Però no només han arribat els ritus al present, sinó que a prop de Toledo també podem visitar una de les esglésies més antigues de la península: Santa Maria de Melque, datada a finals del segle VII. És a dir, que té més de mil tres-cents anys. Entre els seus murs de granit, que poden arribar a una grossària de més d'un metre i mig, hi ha elements de l'arquitectura de la Mediterrània oriental pròpia del món tardo-romà. L'església formava part d'un antic cenobi visigòtic, i fou utilitzada com a mausoleu i cementiri per membres de l'elit de la cort toledana. Encara s'hi conserva un recinte als peus de l'església que vindria sent usat com a podrimener dels cossos que, posteriorment, serien soterrats al temple.

Així doncs, les pedres romanen i els «mems» utilitzen els nostres cervells per replicar-se. També tenim el museu de cultura visigòtica, on u pot contemplar un fabulós sarcòfag esculpit amb la història de Jonàs: una petita joia! Tot plegat, ens permet fer-nos una idea més aproximada de com era aquell món de l'Antiguitat tardana a casa nostra, del qual han quedat pocs elements materials icònics.
Porta principal
La torre que s'alça al cimbori data de l'època islàmica, en
què l'església fou transformada en un recinte militar
Restes de l'antic monestir
Elements decoratius
Creuer
Volta de l'absis
Podrimener
Creuer
Restes del revestiment i la decoració de les parets de pedra.

MUSEU DE CULTURA VISIGÒTICA

A l'antiga parròquia de San Román.

Naus de l'església, amb l'exposició d'art i cultura visigòtics
Escenes del Llibre del Profeta Jonàs
Mudéjar, plateresc i renaixentista: poti-poti!
Pintures murals romàniques: apocalipsi