L'herba és mortal. Els hòmens són mortals. Els hòmens són herba.(Bateson)

30 de setembre del 2013

El gust dels llibres

Els qui ens agrada el cafè sabem com és de plaent endur-se un bon cafè a la boca, pur, dens, sense sucre. Abans, però, l'univers d'olors que omplin la casa. Meravellosos. Ganes d'endur-se la tassa als llavis... La primera impressió amargant va deixant lloc a gustos subtils, textures, matisos que varien segons les marques, l'origen del cafè o la manera en què l'has elaborat. Quan més lent el foc i més has premut el gra mòlt en la mesureta de la cafetera, més intens és el sabor... I, finalment, et queda un gust a la boca únic, brillant, que sintetitza tota l'experiència de la degustació. De vegades fins i tot ve mandra de llavar-se les dents en acabant per no destrossar aquesta meravella!

Hom tendix a pensar que allò que et manté nugat a un llibre és la intriga, allò que la trama és capaç de captivar-te. Però amb El quadern gris m'ho he replantejat: això de la trama és una borda mentida! L'obra mestra de Pla no té exactament el que es diria una intriga, una trama, però atrapa igualment -és un dels llibres que més m'ha captivat, de fet. He maldat durant uns quants dies per arribar al final... I per a què tanta pressa!?- m'he preguntat.

I és que els llibres són com un bon cafè. Olorar-los a través del que el títol et transmet, o la vida de l'autor, o el que t'han contat d'ells... Endur-te'ls a la boca, començar-ne la lectura, quan més densa més intensa, més enlluernadora, més brillant... -i amb densa em referisc a plena de matisos i textures. I, en havent-los acabat, et deixen un sabor a l'ànima, un pòsit que subtilment -de vegades de manera brusca, et canvia la forma de pensar, de veure el món, de viure. 

Justament és per arribar a aquest darrer estadi que crec que tinc tanta pressa per devorar els llibres que de veritat m'apassionen. I hui arribaré a aquest punt amb El quadern gris... Amb el vostre permís, vaig a degustar-ne les darreres cinquanta pàgines...

Després em quedaré mirant el sostre durant una bona estona per deixar que tots els sabors s'hi mesclen amb la calma adient.

Bona nit!