L'herba és mortal. Els hòmens són mortals. Els hòmens són herba.(Bateson)

9 de desembre del 2016

El centre geogràfic de Catalunya


El dia que em decidí a fer l'excursió al centre geogràfic de Catalunya, la boira em va tirar per terra els meus plans. Tenia intenció de visitar el santuari de Pinós -i veure de passada si es podia visitar la veïna església de Sant Pere de Matamargó-, per fer tot seguit la ruta de la vall de l'Aigua Ora.

Boira i fred. El dia anterior a Barcelona havíem gaudit d'una temperatura que rondava els 25º C i vora el santuari de Pinós, de sobte, el termòmetre en marcava cinc. No s'hi veia absolutament res. Vaig decidir, doncs, de fer un passeig pels nuclis del municipi de Pinós i tornar-me'n cap a casa.

Malgrat que els plans es van trastocar, el ben cert és que vaig poder descobrir aquests pobles perduts allà on Crist va pegar quatre crits, rodejats d'un paisatge de camps i boscúries que em va recordar que el Solsonès és un dels meus indrets preferits de Catalunya.

El campanar de Calaf guaita darrere del turó
Aleny


Ermita de Santa Maria Magdalena




Entrada al santuari de Pinós

La talla barroca de la Mare de Déu es va salvar de la crema de 1936
Centre geogràfic de Catalunya
Vallmanya
Sant Pere de Vallmanya


Sant Pere de Matamargó
Detall de la portada 
Portada de Sant Pere de Matamargó