L'herba és mortal. Els hòmens són mortals. Els hòmens són herba.(Bateson)

6 d’agost del 2022

Burgos (1): destruccions


I

El monestir de Santo Domingo de Silos era un dels pretextos per emprendre el meu viatge. La veritat és que, al final, si bé l'escultura romànica que guarda és impressionant, no és el que més m'ha captivat.

Justament quan preparava la planificació de l'escapada, les muntanyes que rodegen el monestir van començar a cremar. L'incendi ha estat un dels més destructors de l'estiu i per poc no s'ha emportat per davant pobles sencers: el cenobi mateix s'ha salvat pels pèls. De fet, vaig poder comprovar que les flames havien arribat a pocs metres de la construcció.

I és que vaig tindre sort: just en eixir d'Almazán un monjo em confirmà per telèfon la voluntat que tenien de tornar a la normalitat després del desastre. Així, vaig fer-hi cap abans d'anar a Burgos.

II

Com no, el panorama després d'un incendi d'aquesta magnitud és dantesc. Vaig haver d'apagar fins i tot la música del cotxe: no resultava suportable.

III

El més característic del claustre són els magnífics relleus que representen escenes del Nou Testament. Però jo crec que em quede amb el bestiari representat als capitells. En el claustre estant llegisc vàries interpretacions de la simbologia del claustre i del bestiari: em crida l'atenció com algunes suposicions esdevenen de seguida afirmacions contundents. Si és cert que les pedres romàniques contenen un missatge, també ho és que no ha quedat cap document escrit sobre les seues claus interpretatives. Per tant, tot esdevé conjectura. Qualsevol afirmació contundent es pot qualificar de pretensiosa.

IV

Decidisc finalment anar aviat a Burgos en lloc de quedar-me a les vespres. Estic cansat del viatge i la idea d'acabar el dia al castell de Burgos tampoc em desagrada.

El castell dona nom, en realitat, a la ciutat: un burg bastit quan Castella encara tenia rang de comtat depenent dels reis lleonesos. Al segle IX la ciutat era encara terra de frontera.

V

La història del castell va paral·lela al de la noblesa i la reialesa castellanes, fins que de nou la destrucció es fa present: els francesos, en la seua retirada, van decidir dinamitar-lo. L'explosió no només va ensorrar els murs de la fortalesa, sinó que va afectar a molts dels vitralls de la catedral veïna.

VI

I bé, acabe el dia satisfet fent-me una idea del que m'espera el sendemà. Satisfet i content: he aconseguit fugir de la calorada que assota València!


SANTO DOMINGO DE SILOS
Un de tants corrals i pallers destruïts per l'incendi
Portada de la clausura: detall
Església abacial, s. XVIII (reformada al XX)
Claustre i façana meridional de l'església
Famosa columna torxada
Grifs assiris
Monstres
Centaures a la galeria superior
Antiga aula capitular
Capitells de la porta de les Verges
Visitació, Somni de Sant Josep (?)
Harpies
Una de les sirenes de Silos
Relleu de la Pentecosta
Relleu, a mode de còmic, que relata
el soterrament i resurrecció de Crist
Soldats (detall)
Les tres Maries i l'àngel al sepulcre
Relleu de la Crucifixió 
Emaús
El dubte de Sant Tomàs
L'Arbre de Jessé
Antiga farmàcia
Timpà d'una de les portades de l'antic temple romànic
Elements de l'església perduda al s. XVIII

CASTELL DE BURGOS
La catedral i la torrassa de San Esteban
Las Huelgas
Magnífic cimbori plateresc retallat sobre les
construccions modernes de ciutat
Museu de l'Evolució Humana
Panoràmica