L'herba és mortal. Els hòmens són mortals. Els hòmens són herba.(Bateson)

28 de juliol del 2013

Ràbia

Crec que d'entrada ningú desitja que passe un accident com el que hem patit a Santiago de Compostel·la. Però davant d'aquest fet, la perplexitat i el dolor ha de donar pas a la reflexió, i més quan en pocs anys és la segona vegada que passa alguna cosa semblant: l'accident de metro de València va tenir unes causes semblants a les d'aquest...

Sí. Cal investigar, però d'entrada sembla que estiga bastant clar que el maquinista va cometre o bé una imprudència, o bé va tenir una distracció. Ara bé, si mirem la infrastructura, resulta que el tren havia anat tot el seu trajecte per una via d'alta velocitat, la de l'AVE, amb un sistema de seguretat que controla en tot moment la velocitat del tren: si aquesta és excessiva, és modificada automàticament sense la intervenció del maquinista.

Just a l'entrada de Santiago, la via de l'AVE finalitza i empalma amb una via convencional. En aquest país de pandereta, via convencional vol dir via-construïda-als-anys-de-Maria-Castanya-en-un-estat-pèssim-de-conservació, com les que observem a l'entrada de València o Barcelona... Just en aquest punt, hi ha una corba perillosíssima on un tren no pot passar a més de 80 km/h... Un tren que ha vingut per una via d'alta velocitat a més de 200 km/h ha de passar per aquest punt a 80, i la reducció de velocitat està en mans ÚNICAMENT del maquinista. És a dir, que en el punt més perillós del trajecte, el sistema de seguretat que frena automàticament el tren no està instal·lat, i es deixa la seguretat del trajecte en mans del factor humà.

Sí, és cert que el sistema de seguretat de les vies "convencionals" adverteix el maquinista que va a una velocitat excessiva i que ha de reduir... Però és això suficient, i més tenint en compte que 4 km abans el tren que passa per eixe punt sol anar a més de 200 km/h?

Jo crec que NO. NO ÉS SUFICIENT. Renfe/Adif/AVE: hem invertit milions i milions d'euros en una xarxa de tren que utilitzen molt poques persones, i la xarxa "convencional", la que utilitzen milions de persones com tu i com jo, està com està.

El maquinista possiblement l'haja pifiat. Caldrà investigar-ho. Però per mi queda clar que visc en un país on les infraestructures són una merda gran com una casa. I crec que d'això en són responsables uns altres.

El meu condol als amics, companys i familiars de totes les víctimes. Estic profundament trist pel que ha passat, i no deixe de sentir ràbia.