L'herba és mortal. Els hòmens són mortals. Els hòmens són herba.(Bateson)

7 de maig del 2017

Encara més de Tolosa: una joieta.


Dubtava si aprofitar el matí que havia decidit passar, encara, a Tolosa per visitar el Museu dels Agustins o si, en canvi, aprofitar per conèixer la fundació Bemberg a l'Hotel Assézat... I vaig decidir-me pel primer. Supose que la col·lecció Bemberg no m'hagués decebut, però haig de dir que estic content de l'elecció: vaig trobar un museu fet a mida en un edifici preciós que ja pagava la pena visitar per ell mateix.

En la primera sala, dedicada a l'escultura gòtica, vaig trobar una autèntica joia: la Mare de Déu de la Grassa. Si en moltes imatges gòtiques la Mare i el Fill interaccionen amb gestos i mirades trencant amb el hieratisme del romànic, en aquesta les mirades, malgrat estar plenes de sentiment, es distancien. La Mare de Déu té una mirada melancòlica, que defuig l'infant, com si estiguera pensarosa per allò que acaba de llegir al llibre que guarda a la falda i que l'Infant pareix no deixar-li llegir. El xiquet es mostra indiferent a la mare, i sembla fer-li gestos a algú. Pel que sembla, la imatge formava part d'un conjunt escultòric en què segurament hi hauria la figura del donant, a qui el nen Jesús suposadament estaria fent el gest de benedicció. Però malgrat això, és bellíssima i curiosa la mirada melancòlica de la Mare, entre cansada i desenganyada, trista i preocupada...

Passejar pel claustre i les altres sales va permetre descobrir altres tresors artístics, com els capitells del claustre de Sant Sernin o de la Daurada, obres de Rembrand, Reni, Guardi, Benjamin-Constant i d'altres. Però de tant en tant m'agradava desfer els pasos cap a la sala gòtica i contemplar aquesta imatge: em va enamorar!






Pietat, s. XVI, provinent del convent dels Recolets de Tolosa









Fragment del "Malson", de Thivier




Del claustre de Sant Sernin: els signes
del Lleó i d'Àries

Guardi: El pont de Rialto a Venècia
Cornelisz van Haarlem: Abans del Diluvi
Guido Reni: Apol·lo espellant Màrsias
Toulouse-Lautrec: Coquête de passage
Obra munumental de Benjamin-Constant:
Entrada del soldà Mohamed II a Constantinoble, 1953
Mercié: David vencedor de Goliat