L'herba és mortal. Els hòmens són mortals. Els hòmens són herba.(Bateson)

11 de maig del 2017

Pels segles dels segles


Una vesprada de tardor la pluja em va sorprendre Rambla Catalunya avall i vaig tenir la pensada d'entrar a la Casa del Llibre. Això és un gran perill per a mi... Més que per a mi, per al meu compte corrent! Bé, la qüestió és que vaig posar-me a tafanejar ací i allà i vaig trobar una joia: un llibre de fotografia d'art religiós anomenat Por los siglos de los siglos (publicat per Ullmann) amb una selecció ben significativa de les esglésies i catedrals més belles d'Europa. Així, gran com era, junt amb un parell d'assajos, el vaig carregar i el vaig haver de dur sota la pluja embolicat en mil i una bosses de plàstic. Confesse que vaig passar unes estones magnífiques mirant i remirant aquelles fotografies que encara m'agrada mirar-me de tant en tant.

Una de les descobertes que em va possibilitar la meua preuada adquisició va ser el timpà de l'abadia de Santa Fe de Concas. L'obra ocupava una doble pàgina que permetia contemplar cada detall... I quan més me'l mirava, més ganes tenia d'anar-hi! Concas, però, queda bastant allunyat de la frontera però, malgrat que cal fer vora dues hores de cotxe des d'allà per arribar-hi, no he volgut desaprofitar la meua incursió a Tolosa per apropar-m'hi. En altres paraules: un llibre va ser la causa que aquest primer de maig l'eixida de sol em sorprenguera rumb a la vall del riu Cruesa.

El timpà guanya molt quan es contempla directament. Quin espectacle de pedra i color! Si ve allò representat despertà por i temor en el seu dia, hui esdevé la reïficació de tota una concepció del món, la medieval, que contemplem amb uns ulls i des d'una perspectiva molt diferents. El pensament medieval es fa present a la nostra societat a les obres d'art que va produir i que, encara avui, formen part del món que compartim i que habitem conjuntament. Aquest pensament es reprèn i es reinterpreta des d'uns ulls actuals, uns ulls que perden la por a la condemna eterna però que saben, per massa experiències col·lectives viscudes en un passat no massa llunyà, que el "pecat" duu en ell mateix la pròpia condemna sense necessitat que cap dimoni ens faça bullir dins d'una caldera pels segles dels segles.

Tot plegat em va permetre descobrir un dels indrets més bells que he visitat mai. I si no, feu un ull a les fotografies!


DE CAMÍ

Rodès, de camí a Concas

Salas Comtals
EL BARRI BAIX DE CONCAS






CONCAS












Des del mirador




LA BASÍLICA DE SANTA FE

Des del sotacor





Perspectives diferents del deambulatori

Sacrifici d'Isaac 
Empresonament de Santa Fe



Absis






Ascensió d'Alexandre
EL TIMPÀ



La Mare de Déu, Sant Pere i un apòstol
esperen el judici del Crist
Comitiva d'àngels, nombres màgics:
quatre vegades quatre
Un dels personatges, que cau del nivell superior a
l'inferior, porta un llibre, símbol de les heretges.
Una menció al catarisme.
Avarícia
Lucífer, amib l'avar i el golafre a la dreta i
els luxuriosos i orgullosos a l'esquerra
La doble porta de l'Infern
Jerusalem celestial, amb Abraham al centre


Els curiosos, des de les arquivoltes, contemplen l'escena.
EL CLAUSTRE