L'herba és mortal. Els hòmens són mortals. Els hòmens són herba.(Bateson)

3 de gener del 2022

Transportat

 



La poesia de Rilke —que, darrerament, no sé si ho havíeu notat, m'atrapa— és en realitat un diàleg amb una tradició artística i espiritual de segles. I un dels «gegants» amb qui conversa és, justament, el Greco: hi ha molt del Greco en Rilke, i hi ha molt de Toledo en ambdós. Per què? Un dels pilars en què descansa la poesia rilkeana és una frase de Novalis: «tot allò visible descansa sobre un fons invisible». I si alguna cosa va captivar Rilke és en veure representades ensems les dues realitats o àmbits de l'existència en les obres del pintor cretenc.

El Greco, impulsado por las condiciones de Toledo, comenzó a introducir un interior de cielo y, a la vez, a descubrir arriba celestes imágenes-espejo de este mundo, las cuales se diferencian de él y son, en su especie, tan proporcionadas y regulares como las figuras de los objetos reflejados en el agua. En sus cuadros, el ángel ya no es antropomorfo como el animal en la fábula, ni el secreto signo ornamental del Estado teocrático bizantino. Su esencia es fluyente como el río que corre a través de los dos reinos; sí, lo que el agua es sobre la tierra y en la atmósfera eso es el ángel en el círculo más amplio del espíritu, arroyo, rocío, abrevadero, surtidor de la anímica existencia, precipitación y ascenso.

En L'enterrament del senyor d'Orgaz es copsa clarament aquest caràcter de mediador entre dos mons que es dona a l'àngel. En la part central del quadre és un àngel el qui agafa l'ànima del difunt i la mena a un món superior, situat a dalt, en espill, amb moltes semblances amb el de baix. Les figures, a una banda i a l'altra, adopten la forma d'un úter: morir és, en efecte, un naixement. Però, per què per a Rilke tot àngel és terrible?

Doncs la resposta té a veure amb la natura del món suprasensible al qual ens mena. Si en la mitologia cristiana aquest món s'assembla molt al nostre, és la culminació del nostre, Rilke intueix, contràriament, que en realitat l'àngel es mena a allò que en realitat no podem resistir: del món interpretat en què ens movem còmodament, a allò indeterminat, inassolible, sublim; del món en què ens sentim un "jo", al món en què ja no «som»; del món en què estimar es materialitza en un «algú», al món en què el sentiment s'orienta a allò obert i incomprensible de l'existència. En altres paraules: l'àngel, al mateix temps que ens arrossega, ens destrueix, ens produeix un vertigen, essent un remolí encegador que creua els dos mons i que és, doncs, sublim i enigmàtic. Terrible. I on pot esser capit aqueix món suprasensible és justament el cor, i el seu vehicle expressiu és la poesia: per això Rilke va viure la producció de la seua obra amb un caràcter eminentment sacerdotal i vocacional.

Sens dubte, és estrany no habitar ja la terra,
no seguir practicant uns costums apresos de fa poc;
no donar a les roses ni a les altres coses, que en si mateixes
eren una promesa, la significació d'un futur humà.
No ser més el que un era en mans infinitament angoixades,
i encara haver-se de desfer del propi nom
com qui llença, lluny, una joguina trencada.
És estrany no seguir desitjant els desitjos. És estrany
veure dispers per l'espai tot allò
que estava unit. I és cansat ser mort,
cansat recuperar a poc a poc
un bri d'eternitat. Però els vius cometen
tots l'error de voler distingir massa clarament.
Els àngels (es diu) sovint no saben si passen
entre els vius o entre els morts. L'etern corrent
arrossega, a través dels dos regnes, totes les edats,
i en tots dos imposa la força de la seva veu.

En altres obres del Greco es reflecteix tot això de manera més evident. El pintor solia triar bojos i orats com a models. Situava els personatges en un fons indeterminat, en difuminava la corporeïtat, alhora que els presentava pàl·lids, deformats, com en trànsit. Un exemple paradigmàtic d'això és el Sant Joan Baptista conservat al convent de Santo Domingo el Antiguo, o els Sants Joans del Museo de Santa Cruz. També és paradigmàtic l'àngel de l'Anunciació conservada en aquest darrer museu: malgrat que és l'Esperit Sant qui irromp al pla terrenal, la composició té un marcat caràcter ascensional donat per l'àngel.

I per què Toledo? La ciutat li va ser presentada al poeta justament pel pintor, que la representà elevant-se des d'una naturalesa agrest cap a un cel verdós, ciutat que pertany a la terra alhora que s'hi eleva. És una ciutat que Rilke percep entre els dos mons. Passejar-s'hi és, doncs, endinsar-se entre els versos de Rilke, en una experiència poètica que ens apropa a la bellesa:  perquè la bellesa no és més que el preludi del que és terrible que encara suportem (Elegia I).

Potser allò terrible siga que no hi haja res que romanga, que aquest món interpretat en què ens sentim a gust siga en realitat una entelèquia. Perquè el món no «és», no ha estat «creat», sinó que és més aviat un flux, un efluvi, una constant transformació: una generació i regeneració contínues que la nostra raó no és capaç d'assimilar.

I si el món no «és»... nosaltres, «som»?

IGLESIA DE SANTO TOMÉ

L'enterrament del senyor d'Orgaz. El quadre és, tot ell, un gran museu. T'hi pots passar hores al davant! És l'únic museu que visití més d'una vegada...

Veieu les dues matrius?
El personatge que ens mira als ulls és el Greco,
que s'hi autoretrata.
I aquest xiquet és son fill.
David, Moisés i Abraham.
Fins i tot Sant Esteve, que ha baixat del cel per dipositar
el cos del senyor d'Orgaz a la tomba, té representat al quadre
el seu martiri.
Conversa entre un franciscà i un monjo dominic
MUSEU DEL GRECO

La col·lecció del museu és més aviat escassa, però cada obra és impactant.
S'hi conserva un apostolat complet. Ací,
Sant Jaume el Major, pelegrí
Sant Joan
Crist
Felip
Jaume el Menor
Simó el Zelota
Sant Judes Tadeu
Detalls
Podem comparar els dos retrats de Diego de Covarrubias,
l'un realitzat pel Greco i l'altre per Alonso Sánchez Coello
Detall del rostre de Sant Mateu

Sant Bernardí

Sant Jeroni Penitent, pintat per un deixeble del Greco

MUSEO DE SANTA CRUZ

Situat a l'antic hospital homònim, guarda també nombroses obres del pintor cretenc.
Detall d'una Immaculada


Anunciació

Sants Joans
Assumpció de Maria
Sant Francesc
Sagrada Família amb Santa Ana i Sant Joanet
SANTO DOMINGO EL ANTIGUO

Ací pintà el Greco els seus primers encàrrecs: només es conserven quatre originals en l'església.
Les figures dels carrers exteriors són originals.

Ascensió, també original
El Baptista