L'herba és mortal. Els hòmens són mortals. Els hòmens són herba.(Bateson)

20 de febrer del 2016

Nimes


Malgrat que el gravat intenta simular unes ruïnes, cert és que, dos mil anys després de la seua construcció, el temple romà de Nimes està sencer i perfectament conservat. Així doncs, l'anomenada Maison Carrée apareix majestuosa entre els carrers de l'antiga colònia romana: veure-la m'ha resultat emocionant. El lloc on s'alça va ser la fi del passeig que fiu per Nimes sota la pluja un dissabte de matí.

La ciutat, des dels afores, enganya. A  mi em va resultar un tant inhòspita, grisa i lletja. En aparcar el cotxe, la pluja va començar a caure amb més força i em vaig desanimar una mica. Ara bé, vaig començar a caminar cap al centre, guiat per les agulles de l'església de Sant Boi, i des d'allí, vaig entrar a barri vell per l'antiga porta d'August. De seguida va canviar el panorama: els carrers lletjos i industrials van donar pas a uns carrerons preciosos i a un ambient totalment diferent. Molts dels racons del Nimes medieval paguen la pena. A més a més, a la façana de la catedral de Sant Castor es conserven sis relleus romànics amb escenes de l'Antic Testament que no han d'envejar res a la millor escultura romànica de les nostres terres.

I finalment, el temple. Allà va començar la visita pel l'antiga Nemausus. Del temple, dedicat antigament al culte imperial, als jardins de la Font i a la Torre Magna. D'allà, a l'amfiteatre, un dels millors conservats del Mediterrani i actualment encara en ús: conegudes són les corregudes de bous de les Arenes de Nimes i de la seua veïna, Arle. I encara no em vaig saber estar i, per la tarda, fiu via cap al Pont del Gard: un dels aqüeductes romans més impressionants que he contemplat, que ha estat declarat Patrimoni Mundial per la UNESCO. L'emplaçament on es troba, tot salvant el desnivell de la ribera del Gard, és un bon lloc per passar un dia de lleure -i de passada, amortitzar el preu que et cobren per aparcar-.

Ja veieu: com peixet a l'aigua per terres del Lengadòc. 

Arribant a l'església de Sant Boi i la Porta d'August
Ruïnes de la porta d'August de l'antiga Nemausus


Catedral

Relleus romànics: del casament d'Adan i Eva fins a l'assassinat d'Abel

Temple



Suposadament, la façana del Museu d'Art Modern, de Foster, harmonitza
amb l'entorn del temple romà.

Nimfeu dels jardins de la Font


Temple de Diana, segurament una antiga biblioteca




Torre Magna
Després de la pluja, Nimes es cobreix momentàniament de boira
Amfiteatre




Dos mil anys d'espectacles!

Teulades de Nimes des de les Arenes


Pont del Gard