L'herba és mortal. Els hòmens són mortals. Els hòmens són herba.(Bateson)

14 d’agost del 2023

Iacca, o de la perfecció de les pedres


I

Si algú no coneix Jaca i la visita per primera vegada, li aconselle que s'adrece directament a la portada occidental de la catedral: unes formes perfectes conformen un atri i una portada bellíssima que podem considerar l'entrada nord d'Ibèria, la primera porta que els pelegrins vinguts d'arreu d'Europa creuaven en arribar a la península. 

Al timpà, un crismó presideix una escena complementada amb una sèrie de missatges. El primer, en la base del timpà: Vivere si qveris qvi mortis lege teneris, hvc svplicando veni revens fomenta venenis, cor viciis mvnda, pereas ne morte secvunda (si vols viure, tu que estàs dominat per la llei de la mort, vine ací suplicant, renunciant als aliments verinosos. Purifica el teu cor dels vicis per no morir d'una segona mort). En el cercle que el tanca se'ns explica el significat del crismó: Hac in scvltvra lector si gnoscere cvra, P, Pater, A, genitvs, dvplex est, SPS, almvs, hii tres ivre qvidem dominvs svnt vnvs ETP idem (en aquesta escultura, lector, has d'interpretar el que segueix: la P de Pare, A, de Fill, SPS, doble, que és l'Esperit. Aquests tres són en veritat per dret propi un únic i mateix Senyor). 

En efecte, l'escultor i el promotor van voler deixar constància de la importància del dogma trinitari en aquesta porta, tot i que no se'ns explica a la porta el significat de les flors, semblants a les margarides: un total de huit, amb deu pètals cadascuna excepte la situada al costat de la lletra ro grega (interpretada ací com una "P" de pare), que compta amb onze. Molts autors, segons Cobreros, apel·len a la necessitat d'indagar en l'escatologia islàmica per explicar aquesta simbologia.  Em pregunte si són margarides o es pretenen representar les assutzenes? L'arrel z-h-r, de la qual deriva el mot àrab que designa aquesta altra flor (segons llegisc al treball de López-Baralt), val tant per a designar el floriment com la il·luminació: fan referència les flors del crismó, doncs, a la llum de la consciència vertadera (la consciència florida) que naix en tancar els ulls a allò visible? 

Vuit flors de deu pètals i una d'onze... La sèrie de nombres de l'1 al 10 expressava, segons els pitagòrics, la suma de totes les coses del món material. L'onze, en canvi, és signe del coneixement de Déu i de l'entrada a la vida superior. S'interpreta com a Déu (1) afegit al món (10) en l'exegesi musulmana; també en la Càbala jueva l'onze és el nombre de les revelacions. Així doncs, els nombres que apareixen al crismó es relacionen amb el missatge que conté, però jo m'atrevisc a anar més enllà: és possible que l'escultor fora musulmà i ens estigués convidant a llegir els versicles del vuit a l'onze de l'onzena sura de l'Alcorà. Efectivament, les vuit flors que menen del deu (el món visible) a l'onze (el coneixement superior) ens adrecen al contingut dels versicles esmentats d'aquesta sura, que coincideix fil per randa al missatge expressat al timpà: 

8. I si posposem el càstig a una data determinada, diran: "Què el retè?" De veritat, quan arribe, no es podrà separar d’ells i els sobrevindrà allò del qual es van burlar.

9. I si concedim l’home part de la nostra misericòrdia i després la treiem, desespera i és ingrat.

10. I si concedim la nostra gràcia després d’haver arribat a l’adversitat, dirà: "El mal s’ha allunyat de mi", i és feliç i desagradable (i ingrat amb el seu Senyor).

11. Però els que són pacients i treballen amb justícia obtindran perdó (d’Al-Lah) i una gran recompensa (a l’altra vida).

Les escenes que flanquegen el crismó semblen il·lustrar, en efecte, aquest text. Al costat de l'alfa (Crist creador del món), un lleó protegeix sota les urpes un penitent que es prostra davant d'ell i que caça una serp, animal que simbolitza la resurrecció en les mitologies orientals, com l'egípcia: Parcere sternenti, leo scit XPSQ petend (el lleó sap perdonar el caigut, i Crist a qui li implora). El lleó del costat de l'omega (Crist en la seua segona vinguda), amb un gest evident d'enuig, retè en canvi sota les urpes un ós i un basilisc, personificacions del pecat: Impivm mortis con, cvlcans e leo fortis (el poderós lleó esclafa l'imperi de la mort).
 


Moisès i Aaron

Escenes del llibre de Daniel

Hem de caure en el compte que la representació pot posar-se en relació, al seu torn, amb les reticències anicòniques a l'hora de representar la divinitat que van donar-se a l'art carolingi, ja que es prefereix l'ús de símbols, nombres i lletres per representar el Déu trinitari per por que el creient analfabet identifiqués una forma humana amb aquest Déu. De l'art carolingi també es prenen aquests tituli que no fan més que aprofundir en la veritat doctrinal que s'intenta expressar, així com l'ús del crismó mateix: Francisco de Asís García, al seu treball sobre aquesta portada, recorda que el crismó havia estat emprat com a divisa militar associada a la victòria cristiana sobre els musulmans des els primers temps imperials i que, per tant, la seua presència a la catedral de Jaca, a un territori amb necessitats expansionistes, era idònia.

No podem acabar de creuar la porta sense fixar-nos en els capitells: a l'esquerra, un capitell vegetal i un altre on es representen Moisés i Aaron, que ens recorden el Decàleg i la Llei (que, a més, condemna la idolatria i la veneració de les imatges de la Divinitat que s'han evitat a la portada); a la dreta, escenes del llibre de Daniel que es relacionen amb el culte idolàtric dels babilonis. Els capitells ens adverteixen, doncs, sobre el pecat i el risc d'idolatria.

II

La portada es relaciona, al seu torn, amb el naixement d'Aragó com a regne independent de Pamplona, ja que fins a la mort de Sanç III de Navarra havia estat un comptat dependent d'aquest altre regne. Així, en morir el rei Sanç, el seu fill Garcia es va quedar el tro de Navarra, mentre que Ramir va declarar-se rei d'Aragó després d'incorporar-hi el Sobrarb i la Ribagorça. Els successors de Ramir, Sanç Ramírez i Pere I, van posar el nou regne sota l'empara de la Santa Seu per reforçar la seva posició davant d'uns veïns que pretenien de nou incorporar els territoris aragonesos a Navarra.

La submissió al papat, però, tenia una contrapartida: en un moment en què s'acabava de produir el Cisma d'Orient i triomfaven heretgies antitrinitàries al nord del Pirineu, els reis aragonesos es van comprometre a difondre el dogma trinitari entre els seus súbdits i els pelegrins que, des del port del Somport, feien parada a Jaca camí de Compostel·la.

III

Malgrat que la finalitat de la portada no era altra que la d'afirmar el dogma de la Trinitat, hem vist com la construcció és un exemple de sincretisme cultural i artístic. Però, a més, hem de tenir en compte que el romànic va ser el darrer estil artístic que va incorporar elements pagans per expressar les veritats teològiques. Passa també amb la portada occidental de la catedral jaquesa?

Primerament hem de mirar bé el crismó: a les lletres inicial de Crist en grec (X-P) s'hi han incorporat dos braços per dividir el cercle exactament en vuit parts, de manera que queda convertit en un cercle solar que podem relacionar amb la mitologia celta o ibera. Però el més sorprenent és que la inclinació de l'eix de la catedral respecte l'eix est-oest (13 graus aproximadament) posa en relació el contingut de la portada amb el cel nocturn que es podia observar en el moment de la seua construcció el dia que el sol es ponia justament al davant (deu d'agost).

Efectivament, aqueix dia el sol està situat en la constel·lació del Lleó, i pocs dies abans ha coincidit gairebé amb la posició de Regulus o el cor del Lleó (potser la intenció inicial fos de fer coincidir l'orientació de la catedral amb aquest moment concret): en la portada Crist és identificat amb els lleons protectors i és representat amb la roda solar. Quan el sol baixa i les estrelles comencen a ser visibles, apareixen a la vista les constel·lacions del Drac, de l'Ossa i del Serpentari (Ophiuchus). No fa falta anar molt lluny per adonar-se que són justament els elements que ha emprat l'artista per expressar el seu missatge teològic: el sol (la roda solar en què ha convertit el crismó), el lleó, el basilisc (o drac), l'ós i l'home que agafa la serp. L'edifici, doncs, es posa en relació amb el firmament i les mitologies antigues d'una manera sublim!

No em direu que no vos impressiona la perfecció de la portada en tots els sentits!

IV

El paganisme també era present als capitells del claustre que, malauradament, va ser desmantellat fa segles a causa de la ruïna. Per sort, però, molts dels seus capitells foren reutilitzats tant a la llotja meridional de la catedral com per a altres usos (piles d'aigua beneïda, etc.).

Certament, el capitell que potser més em va encisar és l'anomenat capitell "de la resurrecció". En ell la idea de resurrecció està expressada a través d'elements de la mitologia pagana: si bé una de les seues cares no s'ha conservat, a les altres tres veiem aparèixer, respectivament, l'au Fènix, el lleó (associat al mitraisme) i, per últim, el déu Bacus: ressuscitat per Zeus a patir del seu cor, el qual romania després que el déu havia estat esquarterat i devorat pels titans, Dionís ressuscitat (Eleuteri) va convertir-se en una divinitat coneixedora de tots els mons, tant el terrenal com el del més enllà, segons la versió òrfica del mite. El nu amb què es representa el déu és, senzillament, captivador per les seues corbes senzilles, però perfectes, que demostren la influència de l'art antic, evidenciada també per la presència de les nimfes que flanquegen les escenes.





Diferents perspectives del capitell dit "de la resurrecció"

S'afirma, però, que el nu canònic de l'art romànic és justament el del capitell del sacrifici d'Isaac, conservat a la llotja meridional de la catedral: la representació conforma per sí sola tot un cànon i torna a establir vincles amb l'art grec i romà.


Sacrifici d'Isaac

Podríem allargar la descripció de molts altres capitells de la catedral, però crec que hi ha qui ja ho ha fet millor que jo. Només destacaré el capitell dedicat al rei David i la seua cort de músics per la seua bellesa i l'acurat treball de textures que presenta, o l'enigmàtic capitell dels caps situat al primer pilar de la nau de l'evangeli... Com l'hauríem d'interpretar?


Capitell dels caps misteriosos


David i la seua cort de músics

V

Per descomptat que la guia no explicava res del que he anat desgranant en aquest post, senzillament es dedicava a donar una explicació estàndard de l'art romànic que obviava, fins i tot, els elements del crismó tot i que s'hi declarava experta en la catedral. Em va sorprendre, però, el fet que passara per art les magnífiques obres gòtiques que atresora l'edifici i es dedicava només a parlar del romànic  i dels elements renaixentistes. 

Entre aquests darrers destaca la capella de Sant Miquel, on podem observar uns selfies de l'època: finançada pel banquer Joan Sala i Santa Fe i la seua esposa Joana Bonet, ambdós van fer que l'artista Joan de Moreto (dit "el Florentí") els retratés en les figures de Sant Joan Baptista i Sant Joan Evangelista, respectivament. Ambdós mecenes van voler importar l'estil que llavors triomfava a Itàlia, malgrat que a llocs com Jaca la gent encara tenia un gust orientat al gòtic: la «modernor» d'aquests personatges es deixa notar també a la que va ser sa casa, ja que bastida d'un estil completament renaixentista, contrasta amb la casa veïna, totalment gòtica, pertanyent als pares de Joana Bonet. La casa de la sogra, doncs, encara s'havia fet amb l'estil passat de moda!

Una altra capella que destacaria és la dedicada a la Trinitat, ja que els artistes eren força coneixedors de les novetats italianes: l'arquitectura recorda el Panteó, i la figura de Déu Pare sembla copiada directament del Moisès de Miquel Àngel.

VI

En relació a Jaca cal parlar també d'una dona exemplar: donya Sança d'Aragó, filla de Ramir I i germana de Sanç Ramires d'Aragó. Pel que es veu, va ser una dona admirada pel seu germà per la seua intel·ligència i capacitat resolutiva, per la qual cosa no va dubtar en promocionar-la per a càrrecs de gran responsabilitat: no només va administrar, sense ser monja, l'important monestir de Santa Creu de la Serós, sinó que més endavant va administrar també un altre cenobi masculí (Sant Pere de Siresa) i, fins i tot, el bisbat de Pamplona quan va quedar escapçat.

El seu sepulcre, que malauradament no vaig poder visitar, és una obra cabdal de l'escultura romànica. Va ser traslladat a l'edifici de les benedictines després que la comunitat decidís traslladar-s'hi des del cenobi originari, situat a Santa Cruz de la Serós. 

VII

No sé si em va ser més agradable passejar pels carrers de Jaca al vespre, atapeïts de gent però impregnats d'un ambient força agradable, o de bon de matí, quan els trobí deserts i silenciosos. Són molts els indrets pels que paga la pena passejar: el carrer Major, els voltants de la torre del rellotge, els carrerons de la jueria, presidits per l'església de Sant Jaume, o els voltants de la ciutadella.

Si hi aneu i teniu temps, és molt aconsellable eixir de la ciutat i apropar-se al pont de Sant Miquel: permetia creuar el riu als pelegrins que, tot desviant-se del camí principal a Compostel·la, agafaven la branca secundària que menava a Abay i arribava fins al Puente de Jaca pels pobles de la Solana. El pont és bellíssim i l'entorn, amable.

VIII

A pocs quilòmetres a l'oest de Jaca hi ha Abay, situat en mig de la contrada de la Solana. Pel seu carrer principal transcorria el branc secundari del Camí de Sant Jaume que he anomenat. El llogaret té pocs veïns, està enmig d'un paisatge bellíssim i s'impregna d'una calma absoluta: només s'escolta el silenci (ho sé, és una paradoxa... però és així!)  i algun gos avorrit.

Allà vaig arribar per fer nit després d'un dia en què havia après molt i havia fet, encara, més quilòmetres. Què satisfet em sentia de poder visitar aqueixes terres!







Altres capitells de la catedral

Volta gòtica


L'orgue i el cor foren traslladats al nou presbiteri
construït després d'enderrocar l'original romànic
per manca d'espai per als canonges. Els
frescos són de Francisco Bayeu.

Mètopes decorades a l'absis meridional, l'únic
que es conserva intacte. De nou, petjades de l'art clàssic.




Més detalls de l'absis: una obra mestra!



Llotja meridional

Retaule de Santa Anna

Malgrat que la major part de finestrals de la construcció
original romànica han estat cegats, la nau encara
s'ompli de llum natural.

Façana septentrional de la catedral: detall

La imatge seria perfecta si s'hagués conservat
el claustre romànic...

Creuer: petjades de l'art islàmic... o celta: de nou,
una roda solar!

També hi ha barroc a la catedral.


Absis meridional: interior. És l'únic espai que 
es conserva intacte des dels temps del romànic.

Capella de Sant Miquel

Capella de la Trinitat



Maiestas Domini de Ruesta

Epifania a l'absis de Ruesta

Aquest rostre va ser descartat pel pintor i va aparèixer
en arrencar les pintures de l'absis de Ruesta. Gràcies a això,
es poden observar els detalls que el pintor va afegir en sec.

La col·lecció de pintura romànica del museu
diocesà és la segona en importància al món
després de la del MNAC.

Detall de la reixa que tancava l'absis central

Crist romànic: meravella!

Frontal d'Iguacel


Detalls de les pintures de Bagüés, obra estrella
del museu diocesà de Jaca

Casa de Joan Sala i Joana Bonet

Porta de la jueria

Carrer Echegaray

Portada de l'ajuntament

Edificis modernistes del carrer Major

Convent de les benedictines


El Mont Oroel presideix la Jacetània

Pont de Sant Miquel









La ciutadella i el seu entorn


Torre del Rellotge


Campanar de la catedral

La casa del modern al costat de l'antiquada casa de la sogra



A mi la de la sogra crec que m'ha agradat més

Reixa que tanca l'absis meridional de la catedral:
un magnífic treball de forja.

RUMB A ABAY
Tranquil·litat absoluta!