L'herba és mortal. Els hòmens són mortals. Els hòmens són herba.(Bateson)

22 d’agost del 2021

La mentida comença aviat

En el currículum d'Educació Infantil anterior es parlava d'una "iniciació" a l'escriptura i la lectura. En el nou currículum, no. L'esborrany substitueix aquesta paraula per "aproximació". Queda clar, doncs, que no cal aprendre a llegir ni escriure, la qual cosa, sota el meu punt de vista, suposa dinamitar el futur del progrés acadèmic de l'alumnat en les primeres etapes. Perquè si bé és cert que alguns alumnes no estan madurativament preparats, també ho és que una aprenentatge primerenc de la lectura facilitaria la detecció de possibles dificultats i trastorns lectoescriptors per tal d'intervenir de manera temprana i eficaç.

Però bé, així ens venen dades... No han d'aprendre a llegir, però fixeu-se fins on arriba la mentida, la incoherència i el postureig:

  • S'hauran de facilitar "situacions de lectura individual" a aquells que no saben llegir.
  • Hauran de recórrer a la biblioteca com a "font d'informació".
  • Hauran d'interactuar "dialògicament" entorn dels textos escrits.
  • I, sobretot, hauran de formular hipòtesis quantitatives i qualitatives sobre les "propietats" del procés d'escriptura.
  • Ah! I hauran de reelaborar informació que troben en textos en diferents formats.
Bé, no? Doncs més difícil ho tindran els mestres a l'hora de buscar un conte que contar-los. Perquè ja no es tracta d'identificar i reflexionar sobre els estereotips, sinó que  s'hauran de presentar als infants (que són, bàsicament, idiotes segons els redactors de l'esborrany del decret) textos de literatura infantil lliures de qualsevol estereotip sexista, i també (compte!) que recullen els grans reptes del segle XXI, desenvolupant valors sobre la cultura de la pau, els drets dels infants, igualtat de gènere i diversitat ètnica i cultural. La Ventafocs? Hansel i Gretel? Què collons!

Aquest és el text que haurà de guiar la nostra tasca docent. No és acollonant? El postureig i la mentida comença ja des dels primers moments: no es tracta d'aprendre, es tracta de fer "com si" i, mentrestant, fer una foto.

Sense oblidar de penjar-la a les xarxes socials perquè els pares i mares queden ben cofois. Això sí, si volen que el seu fill arribe a saber alguna cosa, que vagen estalviant. Que d'això es tracta: de pagar pel que hauria de ser un dret!

No tinc paraules.