L'herba és mortal. Els hòmens són mortals. Els hòmens són herba.(Bateson)

14 d’agost del 2021

Sòria també té racionalisme!

Seu racionalista de la Caixa Rural

Sòria té un ambient provincià, però encantador. La ciutat no és el que m'esperava: només uns pocs carrers, al voltant de Zapatería i Real, tenen aquest aire vetust que m'esperava. La resta, no, però són agradabilíssims al passeig i tenen un ambient molt agradable. 

Amb què em quede? Amb les evocacions a la literatura. Vora el santuari de Nuestra Señora del Espino es conserva el tronc d'aquell "olmo seco" que va merèixer un dels poemes que més m'ha agradat sempre de Machado. I el passeig vora el Duero, bellíssim, amb el monument a aquest mateix poema i a Bécquer, un altre dels literats que van fer de Sòria una ciutat atemporal. 

M'he quedat també corprés dels palaus, com el de Gómara, dels parcs, com l'albereda de Cervantes, el contrast del funcionalisme del mercat amb el barroc de palaus i convents que té al voltant i, especialment, d'unes inquilines estacionals: les cigonyes. De matí, fent-se la toilette, donen un toc encantador a les torres i campanars. Del romànic parlaré en un altre post: són impressionants les joies que hi ha a ciutat!

Se m'oblidava! També he vist uns edificis racionalistes elegants i sobris: encisadors! Em fa pensar en com de mal venuda està la nostra València: estic segur que el Cap i Casal és la meca d'aquesta arquitectura a la península, però ni tan sols la comencem a conèixer just ara. 


Seu del Banc d'Espanya
Esguits de modernisme medievalista
Portada del Palacio de Don Diego Solier
El mercat
Palau dels Gómara: portada, façana i galeria.
Elles: fantàstiques! Una en cada pinacle!
Esperem que no siga com la Mariona
El Real
Primera llum del dia sobre el passeig del Duero
Monument a Bécquer
Monument a Machado: A un olmo seco...
Monestir templer de Sant Pol, hui propietat particular
Elegància i disseny
Ajuntament
El Real
Vintage
Om cantat per Machado
Més racionalisme
Brutalisme a la façana de l'església del Salvador.
L'absis encara és romànic.