L'herba és mortal. Els hòmens són mortals. Els hòmens són herba.(Bateson)

14 d’agost del 2024

(N10) Muntanyes navarreses (2): sensibilitat

 


Davant de llocs com la Foz de Lumbier em ve de nou al cap la figura de Félix Rodríguez de la Fuente i sent un profund agraïment per la seua tasca: ell va treballar com pocs la sensibilitat de la gent d'arreu d'Espanya per la natura i va fer-nos conscients de la necessitat de cuidar-la i protegir-la, especialment pel que fa a les espècies amenaçades per l'activitat humana. Eren temps en què la televisió podia servir a aquest fi, tan distant del que té ara, dedicada a tothora a envilir les ànimes en lloc de sensibilitzar-les. Davant de les desenes de voltors lleonats que volaven per arreu del paratge, se'm despertaven a la memòria els records d'daquelles estones passades davant de la televisió, escoltant tot el que explicava l'amic dels animals: el seu coneixement era tal, i la seua passió tan gran, que no necessità mai de cap guió. 

El meu objectiu era, però, ascendir per l'ermita de la Trinitat als anomenats Arcos de Lumbier, unes formes càrstiques a la muntanya en forma de grans arcs de roca. No obstant, la calor i la curiositat em van fer decantar-me per l'aigua: i no me'n vaig penedir! Tot i que la ruta no és gaire exigent i és força freqüentada, la grandesa del paratge compensa el fet d'aguantar la gent. 

Encara tinguí esma per ascendir pel camí als arcs i contemplar la Foz des de les altures: arribí a l'altura a la qual volaven els voltors i contemplar les vistes a la vall de l'Aragó. Quina meravella!








El riu Irati, pocs quilòmetres abans
de morir en l'Aragó




Pont del segle XVI que salvava la Foz, 
dit del Diable








Lumbier




La Foz des de dalt

Un dels Arcs de Lumbier

Relleu càrstic del paratge dels Arcs

Sorprès! Jo estic més amunt!