L'herba és mortal. Els hòmens són mortals. Els hòmens són herba.(Bateson)

16 d’agost del 2024

(N12) Bambant per Navarra (4): baixant els ulls del cel


I

Si alguna paraula pot descriure amb més exactitud l'església del Sant Sepulcre de Torres del Río és, tot i entrar en contraposició a les definicions habituals de l'arquitectura romànica, verticalitat. Tot l'edifici convida a elevar la vista cap a dalt: tot plegat, genera certa intranquil·litat, ja que sembla que alcem el vol... I aquesta intranquil·litat es manifesta en la funció original de l'església: és tota ella una llanterna dels morts. En efecte, al capdamunt de la cúpula, hi ha col·locat una espècie de cimbori que tenia la missió d'allotjar el foc que havia d'orientar tant els pelegrins, en vida, com els esperits dels morts cap al més enllà, concebut com una realitat elevada, suprasensible, superior. Es pensa que el Sant Sepulcre era un temple funerari, i per això tota la seua simbologia es basa en la repetició del número vuit: si el set equival a la plenitud, a allò complet i culminat, el vuit equival al pas a un nou cicle, a una nova vida a través de la resurrecció.

Durant l'època del romànic el poder va fer triomfar els cultes solars i celestes, ascensionals, mentre que les religions tel·lúriques van ser perseguides i proscrites, i les seues representacions van ser associades al mal: la serp esdevingué símbol del Maligne; la dona que alletava les serps, representació de la Mare Terra o Deessa Mare, va ser transformada de manera interessada en una dona devorada per les bèsties (serps, gripaus), símbol de la luxúria i del pecat. L'aspiració de tot mortal era superar la gravetat de la Terra, deslligar-se d'ella, i així arribar al Cel: el pelegrí fa camí per porgar uns pecats, caminar que ajudarà en un futur la seva ànima a ascendir al paradís promés. Així doncs, amb la contribució inestimable del neoplatonisme, tot allò relacionat amb la terra, el cos, la natura i els elements passava a relacionar-se amb el pecat. La llum de la llanterna indicava el camí per deslligar-se'n: la llum, immaterial, esdevingué símbol de la divinitat i del coneixement autèntic.

Avui, sortosament, hem deixat d'esperar res del cel i hem retornat novament la mirada a la Terra. Però aquest procés s'ha produït junt amb un altre de paral·lel, a través del qual la Terra, la natura, ha perdut tot halo de misteri i s'ha convertit en un objecte sobre el qual exercim, bàsicament, dues mirades: la científica, amb què pretenem esbrinar els perquès, i la utilitarista (la dels «per a què»), que veu la natura exclusivament com a un objecte del qual podem obtenir una utilitat, un benefici. La natura, en efecte, és un destorb en la mida en què no contribueix al consum, al creixement, a la riquesa. Si bé és cert que s'entreveu un canvi de paradigma, no podem dir encara que l'utilitarisme haja estat superat.

Quin sentit hauria de tenir, doncs, el mantenir el llum de la llanterna dels morts encés? Cap ni un: avui roman apagat. Però en realitat, lluny d'haver trobat unes respostes, vaguem en un oceà sense límits ni costa, en què no sabem quina direcció prendre. Potser contribuiria a orientar-nos recuperar la sacralitat de la Terra que el Cel ens havia manllevat. Així, un dels aspectes que més es combatia de les religions tel·lúriques era la confusió entre creador i creació, tot existint una espècie de panteisme subjacent. Potser aquesta visió era més intuïtiva, més encertada, perquè... Fins a quin punt podem separar els elements d'una realitat que funciona com un tot? Ni podem separar-nos de la natura, perquè formem part d'ella i d'ella depenem, ni existiria cap creador sense creació. La recuperació d'aquest halo de sacralitat contribuiria, sens dubte, a una relació renovada amb allò que ens envolta.

II

L'església del Sant Sepulcre va ser la darrera parada d'una ruta entre les pedres que em va dur des de Laguardia, a Àraba, fins a Torres del Río. És el monument que més em va encisar, pels seu simbolisme, per la fusió d'elements de tot arreu: des de Bizanci a Borgonya passant per la Còrdova califal. Però no van ser menys espectaculars el pòrtic gòtic de Santa Maria de Laguardia, que conserva la seua policromia (restaurada o repintada al segle XVII), els carrers de Viana, el barroquisme de l'església de Los Arcos o la solitud dels pobles situats als peus del Ioar, cim en què finalitzaria la meua sisena jornada d'escapada.

TORRES DEL RÍO: ESGLÉSIA DEL SANT SEPULCRE

Torres del Río des de Sansol.
La llanterna, a la dreta: segurament en temps
medievals quedava isolada, al costat del camí
Descendiment
Resurrecció
Ezequiel i els lleons: prefiguració de la resurrecció
Els lleons com a símbol de Crist: naixement (un té
la boca en forma de vulva) i pas a un nou estadi
(l'altre devora una ànima)
LAGUARDIA

Portada de Santa Maria
Apostolat
Anunciació i Visitació
Adoració dels Mags
Els apòstols, cridats a acompanyar la
Mare de Déu en el moment de la Dormició
Àngels músics
Portal de Sant Joan
Portada i elements romànics de Sant Joan
Naixement?
Cariàtides: Anunciació
Casa natalícia de Samaniego
Murada 
Reixa de la torre abacial
Rellotge: a les dotze s'activa el mecanisme.
Jo ja no hi era :(
Torre abacial
Retaule major de Santa Maria
Retaule dels Arcàngels, Santa Maria

VIANA
Ajuntament
Església de Santa Maria: retaule major.
Ací està soterrat Cèsar Borja
Ruïnes de Sant Pere: l'edifici va col·lapsar
El Ioar, en la llunyania
LOS ARCOS

Torre renaixentista i gòtica de Santa Maria
Orgue i decoració barroca de l'església de Santa Maria
Claustre: sesta dels pelegrins
La portada de l'església, una excel·lent obra
renaixentista!
Abandonant la vila

SORLADA
Basílica de Sant Gregori Ostiense:
s'hi divisa tota la comarca
Comunidor
El Ioar

MONESTIR D'AZUELO

Espronceda
Campanar de Torralba del Río